Даниел Боестад: Купуването на нови изтребители би било най-изгодно за България

Последна промяна на 19 октомври 2012 в 09:33 3888 4

Даниел Боестад. Снимка: Сергей Антонов
Даниел Боестад. Снимка: Сергей Антонов

Въпросът с купуването на употребявани или нови изтребители за армията ни отново беше поставен, след като военният министър Аню Ангелов съобщи в началото на седмицата, че е подготвен проект за купуването на осем стари самолета, най-вероятно от въоръжените сили на Португалия. Сделката ще бъде междуправителствена, но въпреки това съмненията за нейното прозрачно изпълнение остават, тъй като не са ясни критериите, по които е мотивирано решението. Подобно решение би ли притеснило останалите участници в състезанието – с този въпрос се обърнахме към Даниел Боестад, вицепрезидент в компанията „Сааб“ за Централна и Източна Европа и на Балканите, производител на изтребителите "Грипен".

Г-н Боестад, изненадан ли сте от изказването на министър Аню Ангелов, за това, че вероятно вървим към купуването на „втора ръка“ изтребители F16?

Първо, българското правителство може да вземе каквото решение смята за добро. Преди всичко, когато става въпрос за междуправителствена сделка, трябва да спомена, че евентуална сделка с „Грипен“ също ще бъде междуправителствена. Зад нея стои шведското правителство. Това, което ние предлагаме, е чисто нов изтребител. Ако бъде направо сравнение с изтребителите втора ръка, мисля че има голяма разлика. Но не мога да коментирам едно или друго изказване в медиите.

Смятате ли за реална цената от 400 млн. долара за осем стари изтребители?

Тук също има много условности – не е ясно дали тази цена е свързана само с купуването на изтребителите или и с тяхната по-нататъшна експлоатация. Нашето предимство е, че дългият живот на изтребителите „Грипен“ оправдава разходите по тях. Нашите самолети могат да бъдат експлоатирани 40 години, докато един изтребител „втора ръка“ би имал половината от този жизнен цикъл. И ако трябва да прибавим и парите, които трябва да бъдат похарчени отново за купуването на нови самолети, цената скача драстично... Така че е доста трудно да се коментира една цена, без да е ясно какво и включено в нея. Аз смятам, че купуването на нови изтребители, би било най-изгодно от икономическа гледна точка за България.

Каква оферта бихте предложили вие сега?

Още миналата година ние отговорихме на запитване за информация от страна военното министерство. Това, което предложихме, е стартова точка за водене на преговори. Основно става въпрос, както казах за изцяло нови изтребители, с много по-дълъг експлоатационен живот от самолетите „втора“ и „трета ръка“. Разбира се, ние предлагаме и финансов пакет, който ще помогне на българската икономика, и разбира се, офсетен пакет, който ни задължава да направим по-нататъшни инвестиции в страната. Не искам да навлизам в повече подробности, тъй като става въпрос за междуправителствени договорки, но ние сме отворени за дискутиране на всякакви възможности.

Споменахте за изтребители трета ръка, има ли опасност да попаднем на такива?

Смятам, че би било жалко за България, ако се стигне до такова решение, но вероятно не съм обективен в мнението си... Смятам, че за България най-доброто решение е нова модерна система, напълно съвместима с НАТО-вските стандарти. Също така броят на държавите в Европа, които имат „Грипен“ и преговарят за купуването на такива изтребители – като Хърватия например, се увеличава. Общността на „Грипен“ в Европа се разраства с подмяната на стари изтребители. Това е избор, с който решаваш или да останеш в миналото, или да направиш крачка напред в бъдещето.

Какви са предимствата на „Грипен“?

Тъй като имате и читатели, които се интересуват от технически подробности, ще се върна малко назад във времето, когато започвахме да разработваме „Грипен” в Швеция. Той беше предназначен само за Швеция, а Швеция е малка страна, с малка икономика. На нас, като представители на индустрията, ни беше дадено изискването да направим изтребител, който Швеция може да си позволи да използва и поддържа. Трябваше да е лесен за поддръжка и тази поддръжка да се осъществява бързо, защото самолетът трябваше да е по всяко време във въздуха. Трябваше всичките ни изтребители да са във въздуха и да може да се разчита на тях. Това бяха изискванията от самото начало. Изтребителите на Швеция трябваше да са на разположение и в оперативна готовност. Така и разработихме изтребителя от самото начало. Ето защо в настоящия момент имаме добър продукт. Цената за използване на „Грипен”, сравнена с някои алтернативи като изтребители „трета ръка”, е почти наполовина по-ниска при „Грипен”. Ако погледнете разходите за целия жизнен цикъл, разликата е дори по-голяма. Не само това, но с „Грипен” може да се лети повече, а това е нещо, което интересува пилотите и хората във ВВС, защото те искат да могат да използват самолетите.

Вие имате ограничен бюджет и поне първоначално няма нужда да купувате много изтребители. Но трябва да сте сигурни, че тези изтребители ще бъдат във въздуха възможно най-много. България ще може да изпълнява задълженията си към НАТО, да има резервни самолети и изтребителите да са винаги във въздуха и да са в оперативна готовност. Ние гарантираме всичко това. Ние гарантираме инвестиции, отварянето на нови работни места чрез пакет за индустриално сътрудничество. Швеция е сериозен партньор, шведското правителство ще гарантира, че нещата ще вървят.

Пример за това е как работим в Чехия, където са закупени 14 изтребителя. Там ние гарантираме определен брой летателни часове на година, които са всъщност доста голям брой.

Смятате ли, че „Грипен“ е основният съперник в надпреварата за нов изтребител за Българската армия?

Обикновено, експертите, с които сме се срещали в различни страни, не само в България, и тези, които използват „Грипен”, харесват нашия изтребител. Закупилите „Грипен” се влюбват в изтребителя. Когато човек се качи на този изтребител, вижда разликата. Той е друго поколение, стъпка в бъдещето.

Ако не бъдете избрани от правителството, това ще доведе ли до оттеглянето ви като инвеститори?

Не бих казал. В нашата компания смятаме, че все още има достатъчно възможности за инвестиции в България, а и в региона.

До момента какъв е размерът на инвестициите, които сте направили в България?

Имаме вече направени поръчки за тренировъчни системи за българската армия. Но ние можем да гарантираме инвестиции и създаването на нови работни места. Този модел вече сме го приложили в Унгария. Това е и една от разликите с останалите участници в надпреварата.

Как оценявате инвестиционната среда в България?

Глобалната икономика оказва влияние на икономиката тук. Швеция обаче има стабилна икономика и в България виждаме възможности за разрастване на бизнеса, особено в моменти на спад.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

19.10 2012 в 13:59

Руски не може, тва вече е ясно. Хубави, лоши фърчилата - сега сме в другия лагер. Дип че не ни накараха да нарежем МиГ-овете.

19.10 2012 в 13:57

Аз не разбира, но само да попита без да защитава F-16, какъв боен опит има шведския изтребител, къде се е доказал в реални воини. Напр, мен ако питат, биз избрал за щурмовик някой втора ръка Су-25 вместо аналогичен швейцарски, шведски или пиндоски нов.

19.10 2012 в 13:35

Краставичаря си продава краставиците... и мен да питате как ми е продукцията - и аз ще я хваля! Може да са добри машините, но с Аню реформата... пак ще ни пробутат най-големите боклуци. Да ви напомня колко бързо Спартаните ни се 'счупиха'.

19.10 2012 в 12:05

Ич не разбира от авиация дедо ви поп, ама е емоционално наклонен към Грипен.