Кога точно ГЕРБ обеща, че ще ни вдигне пътния данък с 67 лева, министър Павлова?

С новите ТОЛ такси средният българин трябва да плаща поне 134 лева, а чужденците по-малко, отколкото досега

Последна промяна на 14 февруари 2015 в 01:24 9082 48

Председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Лазар Лазаров и постоянният представител на Световната банка у нас Тони Томсън подписват консултантския договор за новите ТОЛ такси.

Кога точно ГЕРБ обеща, че от 2017 г. данъците на всички българи, притежаващи леки автомобили, ще се повишат с поне 67 лева? Припомнете ми, моля, министър Павлова, защото за пореден път препрочитам предизборната програма на ГЕРБ и такова обещание не откривам.

Таксата, която държавата събира от всеки собственик на автомобил ще се вдигне поне двойно, а вероятно и повече от 2017 г.

Това е практическият ефект от договора, който Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) под погледа на министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова подписа в петък със Световната банка.

С него започва да се създава система за ТОЛ такси, която да смени винетките от 2017 г.

При подписването на договора  Павлова напомни, че годишно приходите от винетки са близо 200 млн. лв. и изрази надежда, че с въвеждането на новата система сумата ще бъде удвоена, стига тя да заработи по всички пътни направления, по които може да се използва.

Как така, министър Павлова, сумата ще бъде удвоена? Как си представяте да удвоите сумата двойно, ако не двойно да вдигнете парите, които събирате от собствениците на автомобили? Наречете това събиране както искате - такса, пътна такса, винетка, ТОЛ, по същество това е данък върху колите, защото едва ли има движеща се кола, която да няма винетка.

Когато агитирахте симпатизантите си да гласуват за ГЕРБ казахте ли им, че ще им вдигнете данъка за кола двойно?

В момента една годишна винетка за лек автомобил струва 67 лв. За да събере Павлова двойно повече пари трябва да увеличи двойно средната цена. Т.е. средната такса, която българинът плаща, за да кара автомобила си, трябва да стане 134 лева.

Както и при неуспешния опит за национализация на пенсиите, бъркането в джоба на българина перверзно е наречено "свободен избор" и "справедливост": който кара повече, той ще плаща повече.

Добре, но това не променя средната стойност на винетката. Ако искате да въведете справедливо разпределение на таксите според изминатите километри, защо очаквате двойно увеличаване на приходите? Би трябвало да гарантирате, че приходите от тази такса (с други думи събраните от джоба на българина пари), няма да се увеличават. Ако аз съм карал двойно повече отколкото средния българин, с удоволствие ще платя двойно повече. Но ако съм карал двойно по-малко, искам и да платя двойно по-малко. Но така сметките ви за двойно увеличаване на приходите няма да излязат. Излизат само, ако двойно вдигнете цената на пътния данък.

Всъщност "двойно" е прекалено оптимистично твърдение. За да се постигне двойно повишение на приходите от пътни такси, сумата, която се събира от българите, трябва да се увеличи повече от два пъти, защото смяната на винетките с ТОЛ такси не е особено интелигентно решение.

Тези 200 милиона, за които говори Павлова, освен от винетки на българските леки коли, са събрани в значителна степен и от винетките, които плащат преминаващите през страната ни чужденци. Те основно са турски гастарбайтери. Огромното мнозинство от тях прекосява страната ни 2 пъти годишно през август - от Германия към Турция и след това обратно. Огромното мнозинство гастарбайтери си купува месечна винетка, която струва 25 лева. Това е само 2,7 пъти по-малко от цената на годишната винетка, която обикновено плащат българите.

Какво ще стане, ако се въведе ТОЛ такса?

Един нормално експлоатиран лек автомобил изминава около 10 000 километра годишно по таксуващите се сега с винетка извънградски пътища. Разстоянието от Капитан Андреево до Калотина е 377 км по дългия път през Стара Загора, по магистралата, която искрено се надяваме Павлова да построи, за да може Бойко Борисов да й резне лентичката. Умножаваме 377 по две (отиване и връщане) и се получава, че турците трябва да платят едва 754 км. Това е около 15 пъти по-малко от българите и около 6 пъти по-малко, отколкото са плащали досега. Събраните от турски граждани приходи ще паднат 6 пъти и трябва да бъдат компенсирани с повече иззети от българите пари.

Предполагам, че турските граждани ще са Ви благодарни, министър Павлова, но българските едва ли.

Още по-губеща е сметката при другата голяма група чуждестранни шофьори - румънците. Огромното мнозинство от тях се движи по 2 маршрута. Влиза от Дуранкулак и стига до Балчик, Златни пясъци, Варна. Или влиза през Русе и стига до Велико Търново или най-много пак до Северното Черноморие. Във всички тези дестинации километрите са 200-400 във двете посоки общо. Излиза, че вместо 3 пъти по-малко от българите, както досега, занапред румънците ще плащат 30-40 пъти по-малко.

Разбира се, министър Павлова има инструмент (и намекна, че ще го използва) да обложи чужденците с по-високи такси. Преминаването по някои трасета, например магистрала Марица плюс магистрала Тракия от София до Стара Загора, могат да са по-скъпи от средната цена за километър. Но в крайна сметка това пак ще удари повече българските граждани, отколкото чуждите, защото, колкото и много да са турските гастарбайтери, все пак българите по магистрала Тракия са повече.

Удоволствието консултанти да ни препоръчат тази изгодна за турци и румънци, но неизгодна за българите система, ще струва  1,4 милиона лева. Сумата се прихваща от парите, които България "получава" от Европейския съюз по Оперативна програма "Транспорт", но те всъщност не идват в България, а отиват в Световната банка.

Не си мислете, че с това разходите по въвеждането на ТОЛ таксите приключват. 1,4 милиона лева са само за "добрите съвети". В сумата не се включват камери, GPS-и, преброителни пунктове, разплащателни каси, разходи по подръжката на системата.

След като всички те се извършат и се калкулират, и въпреки че чужденците ще плащат по-малко, Павлова пак се надява хазната да събере двойно повече приходи, отколкото е събирала досега.

Казах ли ви, че хипотезата, че пътния данък ще се вдигне двойно е прекалено оптимистична? Няма да е двойно, повече ще е.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

22.02 2015 в 15:06

Толкова глупости има написани в тази статия, че няма накъде, пълен турлюгювеч.
Авторът първо да беше се ограмотил малко за елементарни неща, като например какво значи "данък".

18.02 2015 в 23:54

Ако си мислят, че няма да ги извадим от парламента като парцали и няма да ги линчуваме, жестоко се лъжат. Българите тук постепенно ставаме роби на собствената ни държава. Крайно време е мирните протести да влезнат в парламента и да се поразгорещят! При такава простотия ни полиция, ни армия ще им се притече на помощ.

18.02 2015 в 18:57

Леле, представям си само какви щяха да са коментарите в този сайт, ако тази промяна беше приета не ог ГЕРБ, а от БСП. :D

18.02 2015 в 12:20

Изключително малоумна статия.

17.02 2015 в 10:17

заради подобни малоумия ГЕРБ може да загуби следващите избори

а мен колата е преди всичко инструмент за работа !

17.02 2015 в 08:01

Както вече съм казвал, OFFNеws се превръща в парцал.
Жалко, но факт.

16.02 2015 в 04:50

Тази нация съвсем се е видиотила! Къде в Европа сте видяли да се събираt тол такси за първокласни и второкласни пътища? Събират се единствено за шофиране по магистрали. При това винаги имаш опцията да изминеш БЕЗПЛАТНО разстоянието от точка А до точка Б по алтернативно трасе от първокласни и второкласни пътища. Прародителите на ГЕРБ, от НДСВ първи се опитаха да скубят народа хем с винетки, хем с тол такси. Добре че тогава ЕС им скръцна, че не може и двете. Сега герберите вадят нова идея -световно нововъведение да се облага с тол такса всичко наред от второкласен до магистрален път! Ей ненаядоха се бе! Опукаха КТБ. Нахендриха ни с 8 ооо ооо ооо заем за добро утро. За добър вечер са се подготвили да ни натресат още 16 000 000 000 евро заеми. Като черешка на тортата е далаверата със санирането. Долна крадлива паплач от скакалци!

15.02 2015 в 22:19

Ако тази статия беше написана безпристрастно и с по-малко внушения може би повече щеше да хване дикиш. Сега остава неприятното усещане че журналиста се опитва ни такова в главата.

15.02 2015 в 18:41

не знам за румънците. преди 4-5 години имах взимане даване с поляци, които идваха на бг черноморие. те НЕ си купуваха винетки. надявам се, че, ако имаше toll система, щяха да си плащат за използването на пътищата.

15.02 2015 в 17:48

До 37. Българин

Бай Иван от Чуйпетлово не си купува винетка от 67лв ако не пътува. Той си купува седмична за 10лв или най-много месечна един път в годината като отиде на море. Така че не е лошо да влагаш малко мислене преди да пишеш.
Магистралите се строят с пари по еврофондове. Има едни чудесни табели в началото на всеки участък, на които пише по коя точно програма е построен. Колкото и да е странна тази информация за всички ГЕРБопоклоници, нито Бойко, нито г-ца Павлова ги вадят тия пари за магистралите. Вадят ги еврорастите, най-омразните. А когато Бойко и Лилянчето прекалят с източването на въпросните фондове, еврорастите се ядосват и ни врътват кранчето и нищо повече нищо не се строи. Простичко е.