Колко Българии има?

Последна промяна на 27 юни 2013 в 01:15 24283 41

Деян Енев
Деян Енев

Текстът е публикуван най-напред в портала Kultura.bg

Деян Енев

Колко Българии има, сине?

Това е законен въпрос. Да видим докъде ще стигнем в отговора.

Със сигурност – една България на протестиращите вече две седмици хора. Това е България, в която има закони, има справедливост и няма мутри. Както се сещаш, това е една чисто виртуална България, засега.

Още една България има обаче – според Станишев. Непротестиращата България. Провинцията. Видите ли, протестирала само столицата, едни десетина хиляди човека.

Така наречените „сити”, както ги назова Дърева.

Ето какво написа Дърева, сине, за вас, протестиращите:

„Те не се притесняват за тока и хляба. Не им пука за парното, детските, пенсиите. Те имат своята прекрасна работа и европейски заплати, те са сигурни и осигурени, лъскави и блестящи, с фамозни CV-та, с оня преуспял курикулум вите, наченат някога в тоталитарните коридори на властта.

Те извират в юнската жега из своите офиси, бюра, дирекции, фондации, агенции и администрации, прииждат към площада с музика и барабани, с кларинети, тимпани, латерни, флигорни, тромбони, тръби, тъпани и вувузели, с ролери, скейтбордове, колела, кучета, бебета. Все гении, таланти, оратори, оператори, агитатори, фабриканти, писатели, тук-таме генерали, поети, съдържатели на локали, музиканти, програмисти, артисти и всякакви пиар специалисти.

Те идват за своя пореден купон, за своята весела променада из софийските улици – едно празнично шествие с дечица на рамо (да свалят комуняги от малки), една разходчица на любимото куче, малко рисунки по асфалта, после – мощно свиркане, после химна, малко хорца, малко ръченици, тук прехвръкне камъче, там пльокне яйчице, ето, слънцето се претъркулнало, станало хладно, сенчесто, време приятно за един тегел по стъргалото на протеста – състудент ще срещнеш, с приятели ще побъбриш, срещу червените боклуци ще повикаш, ей тъй, да ти се отпусне душата…»

 Не можеш да отречеш, че тази жена има перо.

Социолозите ги опровергават – и Дърева, и Станишев. 85 % подкрепят протестите.

На кого да вярваш – на Станишев и Дърева или на социолозите?

Станишев, впрочем, е прав да говори така. Как да признае, че целият народ му иска и на него оставката. Нали ще трябва да я подаде. А после какво ще работи? Той друго не може да работи освен шеф на партия. За друго не става. И името му е такова – Стани-ШЕФ. Представяш ли си ужаса на този човек – да се превърне в толкова млад пенсионер. Да върти синджирчето на пръста и да чака Моника да се прибере от работа.

А на Дърева нека да отговорим също с цитат, този път от един мъдър човек, Николай Слатински. Тези хора не са толкова много в България, събират се на пръстите на двете ръце. Ало, първенците, пък повикайте тях, допитайте се до тях, когато решавате да умувате за общите каузи.

„Не слагам на една плоскост като антагонистични, но огледални образи протестиращите и непротестиращите, защото смятам, че има дълбоки причини за протести и когато е сринато доверието в институциите след безумни кадрови изнасилвания на здравия демократичен разум и почтения човешки – да, човешки, а не само политически, морал, единственият разумен изход бе оставката на Сергей Станишев.

Това, че той не я подаде е трагично пропуснат момент да се нормализира по европейски ситуацията у нас и с това обвърза фатално себе си със съдбата на правителството, създаде трудно управляем риск от ескалация на процесите и остра конфронтация в обществото.»

Но да продължим.

Въпросът беше – колко Българии има?

Има със сигурност една България на олигархията.

Тази България се реже от двайсет години като пита кашкавал на парчета. Каквото може, се бетонира, каквото може, се асфалтира, каквото може, се сече или копае. Да я наречем – разпънатата на кръст България.

Има и друга една България, с прекрасни имения, опасани с камери и с гавази. Вътре, зад оградата, пеят водоскоци и славеи. Изпечени като шоколад гладки момичета сервират коктейлите край басейна. До някои от тези имения можеш да стигнеш само с военен хеликоптер. И прочие, и прочие. Да я наречем – СПА-България.

Има още една България – България на малките умиращи селца. На старците и стариците в тях, на които животът духа свещичките по божия ред. Да я наречем така – България, в която камбаната бие на умряло: дан-н-н, дан-н-н!

И още една България има – на двата милиона българи, които живеят навън. Те я мислят, четат за нея ненаситно в интернет, слушат музиката й. Когато се върнат тук през лятото, не могат да й се нарадват. Тя им е милна, тя им е жална. Искат да я погалят по челцето. България на носталгията.

За да ни е по-лесно да си представим казаното дотук, ще въведем един симулационен модел.

Представете си едно военно поделение. То има КПП (контролно-пропусквателен пункт), щаб, учебна рота, столова и кухня, спални помещения, лечебница, ГСМ-складове (складове за гориво-смазочни материали), помощно стопанство (където се отглеждат прасета), караулно помещение, хангари за автомобилната техника, авторемонтна работилница и прочие и прочие.

На определени места в поделението денонощно се дава караул – с бойни автомати АК-47, с по два пълнителя с шейсет патрона.

Пост номер едно е постът пред знамето.

Животът на едно военно поделение е сложна система и може да се направи паралел, макар и твърде условно, с живота в държавата.

Какво се случва в нашия симулационен модел през една произволна нощ, когато луната свети така, че сякаш някой те удря в диафрагмата?

До оградата на ГСМ-складовете изнасят гориво.

В лечебницата отново са вкарали момичета.

В артелното пекат пръжоли.

В кабинета на началника на поделението дежурният офицер играе карти с хранените си хора.

ВКР-то чете тайно едно книжле на Солженицин на английски, «Матрьонината къща», и сам се учудва на смелостта си.

Само караулният на пост номер едно стърчи изпънат върху дървеното трупче. Два часа той няма право да направи и крачка встрани. По едно време обаче му се прихожда по голяма нужда. Той се оглежда, повдига кухото дървено трупче и свършва работата отдолу. После пак го поставя на мястото и отново щръква на пост.

Мисля, че казаното, въпреки цялата условност, доста точно описва случилото се през последните години, но особено през последните две седмици в България.

Хората не понесоха миризмата пред пост номер едно, това ги вдигна на протест. Само и единствено това.

Моля наборите от УВО – 81 да не издават кое поделение съм използвал за моя симулационен модел. Защото може още да е военна тайна.

Край реката редят се, редят се тополите…

Това е, сине. Знамето пред пост номер едно в шкафа беше потънало в прах. Добре че го извадихте, добре че го развяхте. Онази, голямата България, която побира в себе си всички изброени Българии и още много, знаеш ли колко много побира още, ще ви го зачете.

А за финал, по традиция, да завършим с едно стихотворение. То е на младата Сибила Алексова.

Това стихотворение също е България.

 

 СТИЛЯН СЪБИРА ПТИЦИ

 

Свил си е колиба във краката на селòто

и живее от мечти и от трохици.

Нищичко си няма. Само въздух в костите

и небе в главата.

Като птица.

В косата със гнезда, с усмивка на сърцето,

по чуждите дворòве се шляе чак до мръкнало,

а вечер, затова че е изринал на овцете,

му плащат с мляко, хляб, домат

и гълъби.

С крачоли, оръфани от пътища и псета,

в пазвата натъпкал преметачи и гащати,

взимат го жените под крилото на неделите -

в църквицата нещо да помага.

В жълтото по човките на свещите вторачен,

се кръсти, щом започнат да се кръстят всички,

и с пръсти най-отпред върху душата си чертае

една след друга птици.

 

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

05.07 2013 в 14:36

Редно е и провинцията да схване, че борбата не е в политически аспект - тоест не говорим за политически партии, а за анти-мафия борба. В действителност, анти-мафия е борба срещу наследниците на куманизАма....които с шашми и далавери успяха да превърнат страната в гробище.



Значи не говориме дори за анти-куманизАм....говориме за анти-мафия - и това не се измерва в политически аспект. на мафията не й пука как се нарича партията, която владее и е на власт - стига това да е партията, която й е подчинена. Има директна консумация на власт без значение кой е Кръстника :))))



Когато това бъде проумяно от хората - някъде там ще настанат някакви (строго условно) промени.




Демек, парица е царица - и интереса клати феса - това са слоганите на мафията......и с това се идентифицират огромната маса нарот в страната - кой сега е виновен, че мафията е на власт?

01.07 2013 в 22:09

Да ви(...)се не види стихоплетците. Как може да кепазите такова сихотворение по такъв начин. Има си ямб хорей доколкото си спомням. Ритъм който да стигне до сърцето, Модерно-помоя , а иначе статията е на място. И на края ..... Съцето има ритъм, музиката има ритъм, а това, ни ритъм ни рима. Като(...) на торта. Къде е Смирненски, Вапцасров, Ботев....

01.07 2013 в 15:27

В ЮЗУ ли? или НБУ? То тези с многото "виши" ги видяхме вече във властта - герберските калинки ! Сигурно си един от тях?
Апропо, фактът, че имаш образование, не те прави по-умен. Някои хора точно за това изкарват по няколко, с главна цел избиване на комплекси.

30.06 2013 в 15:02

Скъпа Valoa.



В древен Рим римските граждани са съставлявали 1 (словом един) милион регистрирано население. само римски гражданин е имал право да гласува за представител в Сената (дори е имало граждански и имотен ценз).


Останалото население в Римската империя е съставлявало 300 милиона човечета. Словом и цифром. Преброявани са били редовно и е имало педантичен списък на роби, покорено население в провинциите и всичко останало. Римляните са били прекрасни държавници - и са организирали първата в света и световната история реална и работеща държавна организация.


И знаеш ли защо римската държава е просперирала кръгло 800 години? на едната гражданска съвест и отговорност....да бъдеш римски гражданин е било привилегия и чест....


Гражданствеността е била издигана в култ - до степен, че когато римски гражданин не е бил съгласен с тирания - се е самоубивал ритуално и това е било негово законно право, което никой, дори и цезарите, не са смеели да нарушат....



Как според тебе Рим е владеел света? толкова дълго? със само един-единствен регистриран милион римски граждани - чиято единствена привилегия е била да избират властта и да участват в тая власт?



Защо един римски гражданин според тебе е знаел повече за гражданското поведение и гражданствеността, отколкото ти например в днешно време?


Защо това се случва на България? защо според тебе Рим е владял света а България е на дъното на световните събития?



Имаш един-единствен отговор - и няма и няма да има друг - гражданите правят една държава, а не управниците.....




Когато едно управление няма широка народна подкрепа - то не може да съществува просто.



Извода за мене е - народа в България си харесва мафиотското управление и тайно се надява да бъде в редиците на мафията - затова и мафията съществува досега.




Откъдето и да го гледаш - сами си го правите.




Ем искате работеща държава - ем сами я рушите. Така не може - и не работи.



Каквото си причините сами - това ще си живеете.....



Докато не схванете това - управия няма да има.....

30.06 2013 в 14:49

Още по-лошото е, че колкото повече време минава, толкова повече намалява резистентността ни към последиците. Послушието те учи само на още повече послушковщина. Всеки път всеки следващ шамар е още по-оглушителен, а твоята резистентност намалява и ти ставаш още по-нисък и от тревата. Тоест колкото повече време минава и колкото повече хора попадат под ударите на беззаконието - толкова повече се влошава ситуацията за народа и за основната маса хора.


След още 25 години нещата ще са още по-изпуснати, ако не и приключили вече. Даже в тоя сегашен момент борбата е на живот и смърт - защото хората буквално измират по улиците и живота е евтин и не се цени.


Какво повече има да се чака? искате да ви избият ли? утре мафията ще лансира Белене - недостроено или зле работещо - примерно - и цялата страна може да бъде изпепелена буквално в няколко часа - или Турция чрез ДПС ще влезне законно да управлява страната.


Това ли искате? да бъдете изличени от лицето на планетата? как мафията успя да убие инстинктите за самосъхранение на огромната маса народ? какво ви направиха - не виждате ли ясно последиците от това самоунищожение?



Избиват ви пряко, директно и ви шамаросват в лицето - и вий още се чудите какво ви се случва?

30.06 2013 в 14:37

Аз сигурно никога няма да разбера защо хората са толкова нелогични. Сега ще обясня защо възприемам като нелогично поведението на огромната маса граждани в България като нелогично.


Значи, по Конституция България е република - демек, цялата власт е на народа. (Който не знае да чете Конституцията и да я тълкува - да се научи, щом досега не е е научил).


При положение, че властта е на народа, а не в ръцете на някакви измислени и моментно назначени политици - аз не разбирам къде е проблема. Политиците са там където са - защото народа им е дал тая власт. народа може и да си я вземе. няма две мнения по въпроса кой дава власт на политиците.


Щом политиците не правят каквото народа иска и не следват народната воля - ми бой по гЗа, протести, изразяване на народната воля по всички законни начини - и постигане на нормалност. Тая цялата психика на роби и съгласие с манипулациите определно не е изгодна на народа и е изгодна само на мафията. Някой да ви е бил да сте покорни и да не се съпротивлявате на изнасилването на волята ви?



Да сбъркаш покорност и послушание с изразяване на собствена воля - това е екзистенциален проблем. Кого трябва да винят българските граждани за положението си?


Мафията се възползва от факта, че си е отгледала и толерирала послушкофци и ефтин електорат - всяко продължение в тая посока захранва интересите на мафията.


Докато народа не повдигне гражданското си съзнание и не се научи как да изразява волята си и не се научи на гражданско поведение и как сам да си управлява страната и да контролира политиците си - дотогава ще имаме същия проблем да се възпроизвежда отново и отново. Винаги ще има хора, които искат да яхнат народа и да се облагодетелстват. Значи проблема трябва да бъде решен радикално, а не парциално. Лично аз не виждам тука липса на яснота. Радикалното решение е да бъде вкаран в Наказателния кодекс противо-народното поведение от страна на овластените като закононарушение. При публично или доказано противонародно поведение просто да бъде наказан провинилия се общественик и да си понесе наказанитето и това да бъде без право на реабилитация - да видиш тогава как ще се замислят дали искат да бъдат в затвора, глобени и с клеймо за цял живот.


Очевидно е, че гражданското поведение в страната е на особено ниско ниво. Какви закони бига работили при такова ниско съзнание - ако системата не работи, ти какво очакваш?


Лично аз бих предложила мерки, каквито са прилагани дори в римското право - сурови наказания, крути мерки, възстановяване на нормално работещи структури, работещи след чистка на заинтересованите мафиотски лица. Има си начини, има си средства - просто няма желание някой да си оцапа ръцете и да вкара нещата в ред безкомпромисно. Политиците се самозабравят в мига, в който биват избрани - и избират материалното благополучие и покварата и корупцията. Това е основния проблем. Липсата на морал.



Щом липсата на морал е основния проблем - тогава това да се заложи в закона. Всяко неморално действие, при което активностите са в ущърб на морала и на ползу роду, да бъде заклеймено като престъпление и да се лежи в затвора. И без това има нужда някой да чисти градинките и улиците - нека го правят безработните и затворниците, нека бъдат давани под наем да се вдигне производството - нека бъде уредено всичко в полза на държавата, а не в нейна вреда.


Няма невъзможни неща. Просто прекалено много хора - критичната маса хора - се научиха на чалгаджийски менталитет и се циганизираха и искат мафията да съществува - защото да грабнеш кокала означава да дебелееш и да се обогатяваш без да си мръднеш пръста. Бутне ли се тая ментална нагласа - нещата ще се оправят.


Убедена съм че дори и ти самата би искала да грабнеш нещо от кокала - нормално е за човешката дребна душица да бъде слаба и да се поддаде. Но го планираш - защото знаеш колко безнаказано се върши всичко. Нека знаеш че ще платиш скъпо - и ще ти се изпари ентусиазма .....



Чатал върху врата на мафията и строг контрол на всички нива - и постепенно отнемане на привилегии, облаги, имоти и власт. Най-важната стъпка е съдебната изпълнителната и законотворческата власт да влезнат в крачка и да бъдат прочистени. Откога (от 2007 година брой колко години са това?) Европа ни цака за липси в правораздаването, които всички ние плащаме скъпо - като граждани? а мафията просто си цака козовете и нехае.....



Погледнете фактите в очите - не може да се мине без смяна на властта. Смяна на власт е тежка, неблагодарна и кървава задача - но ний сами дадохме тази власт в ръцете на недостойни хора. народа сам си е виновен за тази безтговорност и липса на гражданско съзнание. Докато не се повдигне гражданското съзнание - проблема няма да се реши. Докато се циганизираме и корумпираме сами и толерираме това у себе си или у съседа - сами сме си виновни. Ние живеем тоя живот и ние градим тая държава и така я изградихме - толерирахме циганизацията, мафиотизацията и простотията - и така ни се връща шамара в лицето - и никой дръг не ни е виновен. Това е наша обща гражданска грешка, че го позволихме.



Няма друг начин- по Конституция България е република, а не олигархия. Мафията трябва да си отиде. Сигурно ви е жал - сигурно имате братовчеди или чичовци, или племенници в мафията и властта - но докато сте съгласни със ситуацията - дотогава ше бъдете обезвластени, изнудвани, мамени, окрадени, съсипвани и ще бъдете жертви на самите себе си и неспособността си да бъдете граждани.



Разбирам, че гражданските умения не се учат за един ден и разбирам, че няма да е лесно да се научат под натиска на ситуацията. Но това също е гражданска грешка - да се огънеш под удобностите и да се оставиш на милостта на мафията. Тези грешки се мултиплицират вече четвърт век - още грешки ли искате да плащате? не ви ли е достатъчно каквото се е събрало досега?

30.06 2013 в 02:58

MNOGO VQRNO NA KOMUNISTA NIKOGA VLAST,,,ETO DOKADE NI DOKARA!!!

<em>Моля, пишете на кирилица!</em>

30.06 2013 в 00:23

Автора е направил съществена грешка. Пропуснал е да напише за България на жалките платени гъзомийници, чиито коментари изобилстват дотук.

29.06 2013 в 09:30

Добре, но тук започва да издиша:
Питате: "... защо хората с деца и кученца в къщи ги е грижа, а останалите роптаят?"
И имате отговор: "Ми много е ясно – хората с деца не искат и след мене потоп. (...) това е протеста на хората, които искат бъдеще за себе си и децата си ..."
Пропуснахте хората с кученцата - тях също ги е грижа, само че за кученцата. Имаше на снимка два черни песа, добре гледани - със сигурност по-добре от февруарските оръфляци.
Протестът няма цвят и това е чудесно -ще рече човек, че най-после са ни уврели главите, че всички сме в един кюп и щом така и така трябва да живеем заедно, нека обединим усилията си та България да стане по-добро място за живеене.
Протестът е срещу олигархията, плутокрацията, мафията. И много добре, крайно време беше, но как си как си представяте ефекта? Олигархията, плутокрацията, мафията се трогват и вкупом побягват от народния гняв? Мафията нито се появява за една нощ, нито може да се отстрани за една нощ - ако изобщо може. Има един тумор, който пълзи по мозъчните разклонения като паяжина и не може да се отстрани. Мафията прилича на него. Но скалпелът е в ръцете на съдебната система, а всички знаем в какво състояние е нашата. И не може да бъде друга в държава, управлявана тайно или явно от мафията. Ерго, трябва ни читава държава, читаво управление, но в момента едни нови избори освен, че ще глътнат време, пари и енергия, само ще възпроизведат статуквото.
Не подкрепям правителството на Орешарски - не и след идиотските им гафове. Необходимо ни е правителство на националното съгласие, само че нито сегашният, нито следващият парламент ще могат да излъчат такова. И така - избори до дупка, 40 години, докато ни уврат главите, че трябва да забравим партийните различия, ако искаме да оцелеем като държава. Дано даде Бог малко мана небесна през това време, че иначе ще измрем от глад много преди да сме получили просветление. Но какво ще остане от България?

28.06 2013 в 13:54

Целото това бла-бла обслужва единствено егото на автора. Според мене е писано за хонорара и да се регистрира някаква позиция, за сивито.


Пък Дърева какво й се привижда, пък стихченца (нищо лошо към поезията, ама след Смирненски поезията на барикадите позамря).


Хората искат нормалност и спокоен и организиран и цивилизован живот. Какво политическо виждате в това и какви комунистически привидения и призраци ви се привиждат в това не знам и не искам да знам.



Олигархията е аполитична - защото единствената й цел е да владее и граби. Каква политическа партия виждате в олигархията? няма такава, затова всяка партия е удобна за олигархията, стига да е удобен проводник.



Ето иПеевски - бил в БСП ли беше, а после минал в ДПС. А после нам си кфо. Дреме му на Пеевски за партията - стига да е на власт и да може да граби.


Никога няма да разбера защо така упорито си стискате очите да не видите истината, фактите и основата на реалността.




Съгласна съм с Кунева (не съм неин привърженик изобщо - даже категорично не я харесвам!) че е нужно гражданска организация на граждански принципи, за да бъде оглавен и канализиран протеста по легален начин.


Донякъде виждам и вината на самите граждани - отвратени от задължителните граждански комунистически формирования и циничното налагане на партийна линия в комунизЪма - сега хората не искат да участват в такива. Имат лоши спомени от ОФ и Гражданска защита, милицията на Т. Живков и прочие. Няма лошо - но в тоя антагонизъм някъде се загуби и гражданското съзнание на хората и инициативата им.



Ако сега имаше добре изградени граждански формации в защита на обикновените граждани, които да могат да представляват гражданското общество - сега парламента вече да беше разпуснат за учредяване на Велико Народно Събрание и да бяха решени много проблеми от месец март насам.



Постфактум, на хората ще им присветне къде са сбъркали - оставили са кучето да яде офцете. Вместо да ги пази и храни.




Натрупаните проблеми са много. Но основния и най-гилям проблем е липсата на гражданско съзнание и легитимна гражданска организация, която да размаха пръст на мафията и да върне обратно на хората заграбеното.


Само една гражданска формация може да има толкова широка народна основа и подкрепа. Само гражданска формация може да бъде достатъчно антимафиотска и достатъчно представителна на всички нива на властта. Само такава формация - с особено силно гражданско съзнание на членовете си - може да обезглави олигархията.



Всичко останало ще потопи в кръв страната. Всичко останало ще предизвика гражданска война.



Войната с мафията трябва да се води широкомащабно и на всички възможни нива. Не е достатъчно да бъдат изхвърлени определни и компрометирани мафиоти от парламента. Ще дойде новото попълнение - и така отново и отново. И така почти четвърт век вече.



Просто всички нормални хора трябва да повдигнат гражданското си съзнание и да си отварят очите за всяка проява на мафията да шукне - и да бъдат откъснати всички пиявици смучещи кръв от народа. Това е единствения начин да се нормализира страната - когато мафията бъде оставена без храна - а единствената храна на мафията е властта.




Но всичко казано по-горе даже няма смисъл, ако не се направи последна уговорка - мафията не си поплюва - те не се спират пред престъпления - и ако не срещнат същата или даже по-силна опозиция - те просто ще продължат да управляват насила. Затова е нужно хората да осъзнаят, че без съответните граждански усилия няма да е възможно да се нормализира страната. Нужно е нормалните хора да изправят всички задружно същата или още по-голяма сила срещу мафията.



Докато сме разделени - ще ни владеят.