Контрабандата, Глупако!

Реформаторското правителство се отказа от реформи през 2015 г.

Последна промяна на 05 декември 2014 в 15:55 20535 6

Ваньо Танов
Ваньо Танов

Само преди няколко месеца сегашният премиер Бойко Борисов громеше публично „небивалата контрабанда”, която с вихри в България при предишното правителство. Факт, който не подлежи на съмнение и е неоспорим. Правителството „Орешарски” не искаше и не можеше да оптимизира и реформира по такъв начин приходните агенции и по-специално Агенция "Митници", така че финансовият ресурс да бъде пренасочен от джобовете на контрабандистите, олигарсите и бандитите към публичните финанси на България. Неслучайно се наложи „Бюджет’2014” да бъде ревизиран, защото неизпълнението на приходите беше в частта „Акцизи и ДДС” заради неработещата приходна агенция.

Сегашното коалиционно правителство и подкрепящите го парламентарни групи неведнъж са заявявали, а и заявяват, че основен приоритет е стабилизиране на публичните финанси, реформи и прекратяване на практиките за източване на бюджета. На декларативно ниво всичко е прекрасно - публичното говорене на политиците от управляващата коалиция безпощадно громи контрабандата, а министър Владислав Горанов е записал в мотивите към проектобюджета, че ще има „положителен ефект от засилване на митническия надзор и контрол и установяване на единна практика при допускане на стоки за свободно обращение по отношение на елементите за облагане и усъвършенстване на сътрудничеството с правоохранителните и правоприлагащите органи с оглед постигане на по-ефективни резултати в противодействието на нарушения и престъпления.”

Числовото изражение в Бюджет’ 2015 не съответства по никакъв начин на заявените намерения. За съжаление, за шеста поредна година бюджетите на България показват, че правителствата и управляващите мнозинства покровителстват контрабандата и я извеждат като основен приоритет.

Да разгледаме основните параметри на проектобюджета и предвидените в него приходи от акцизи и ДДС от митниците. За 2015 г. са заложени приходи от акциз в размер на 4180 млн. лв. (Само за уточнение – с акциз се облагат само тютюневите изделия, горивата, алкохола, бирата и електричеството и се начислява на бройка, литър и киловатчас). С други думи приходите от акциз не зависят по никакъв начин от флуктуациите на цената на петрола напр., а единствено от потреблението.

Посоченото по-горе число се формира основно от две групи стоки – горива с относителен дял 47,8 % или 1998 млн. лв. и тютюневи изделия с относителен дял 44,5 % или 1860 млн. лв. Това означава, че за 2015 г. Агенция Митници, МФ и респективно Правителството е заложило обмитяване на 12 млрд. къса тютюневи изделия. Сравнителния статистически анализ (графика 1) показва следното:

Графика 1:



Има рязък спад само в рамките на две години между 2008 г. и 2010 г. и задържане на количеството обмитени късове в следващите 5 години. Статистиката безпощадно ясно показва, че контрабандния дял на тютюневите изделия е в размер на 50% от целия пазар и Агенция "Митници", респективно правителствата, не са подобрили по никакъв начин системата. Противниците на тази теза би трябвало да вярват, че българските пушачи са намалели с над 50%, което автоматично ни вкарва в една от най-въздържателните нации в света. 

Заложените приходи от тютюневи изделия в проектобюджета не показват, че който и да било от управляващите има намерение да промени тренда. Скромното увеличение на приходите спрямо 2014 г. с 55 млн. лв. ще бъде постигнато само и единствено с нормативното решение за увеличение на акцизната ставка от 01.01.2016 г., което ще принуди търговците да извадят от складовете по-големи количества цигари и съответно да платят по-голям обем акциз в края на 2014 г.

Последното ще доведе до по-нисък обем акциз в първото тримесечие на 2016 г.

Важно е да се отбележи, че чрез резултатите, показани в графика 1 се доказва пълната некомпетентност и несъстоятелност основно на Ваньо Танов, но и на наследилите го в рамките на една година двама други директори на Агенция "Митници". Абсурдността е и в това, че в периода 2010 – 2014 имаше действаща Наредба 3, която задължи всички производители на акцизни стоки да поставят измервателни уреди, а при липсата на такава наредба в периода 2003-2009 среднообмитените късове на година са били 19,9 млрд. къса. Това разбира се не означава, че трябва да се отмени съответната наредба, а че на върха на системата цари тотална некомпетентност.

Абсолютно аналогична е ситуацията и при горивата – заложените приходи за 2015 г са 1998 млн. лв. или само с около 50 млн. лв. повече спрямо 2014 г. Според твърденията на Танов, а също така на г-н Кадиев контрабандния дял на горива е в размер на 30%, което означава около 830 млн. несъбран акциз. Събирането на само 6% от този ресурс не би могъл да се нарече „крути мерки срещу контрабандата”.

Отказът от каквито и да било реформи на правителството най-ясно може да се види чрез заложените общи приходи от акциз (графика 2):

Де факто периода 2012-2014 е възстановяване на нивото на приходите от 2008 г. но с едно много важно уточнение – акцизът на тютюневите издeлия е вдигнат с цели 97%, както е вдигнат с различен процент и акциза върху горивата.
Предвиденото повишение за 2015 г. в размер на 120 млн. лв. е всичко друго, но не и подобряване на ефективността и оптимизиране на приходите. Обемът на несъбраните приходи от акциз за 2015 г ще бъде за поредна година 2,5 млрд. лв. и съответно 500 млн. ДДС. За да можем да твърдим, че това правителство иска да прави реформи и да проведе истинска борба с контрабандата би следвало да се очаква заложените в Бюджет’2015 приходи от митниците да бъдат минимум с 1 милиард лева повече.

Вместо този един милиард Бюджет’2015 отразява нежелание за защита на обществения интерес и взимане на нови дългове като продължение на политиката на кабинетите „Борисов-1” и „Орешарски”. Няма как при такова искрено желание за запазване на доходите на бандитите, онагледено чрез проектобюджета, да се твърди, че ще управлява по-добре от предишните правителства и че има промяна в политиката.

Премиерът Борисов може да твърди колкото си иска, че „Министърът на финансите няма откъде да изкара парите” и с този довод да отклонява желанието за финансов ресурс за секторни политики, но това е абсурдно на фона на заложените несъбрани приходи в държавния бюджет за 2015 г. Единственото, което може да му се отговори е, че резервите са в „Контрабандата, Глупако!”

---------------

Авторът е говорител на Българска легия "Антимафия"

* Заглавието е препратка към фразата "Икономиката, глупако!" - мотото, с което Бил Клинтън печели президентските избори в САЩ през 1992 г.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

03.01 2015 в 21:16

КОРУПЦИЯТА, тъпо копеле продажно! Там е заровено кучето! Златев и Пееф са главните виновници за не особено високите приходи... И как не, като ВКС се събра в събота вечерта, за да отмени отнемането лиценза на Лук... И точно Ваньо Танев им отне лиценза, а "българският съд" му го върна... Копеле продажно хидроцефално, хипофизно жуже...

08.12 2014 в 21:08

Г-н антимафиотът явно не знае що е то контрабанда. За да го просветля ще обясня, че контрабанда означава нелегален внос на стоки през държавната граница. Контрабанда може да има само през турската, македонската и сръбската граница. Може би господинът ще обясни откъде идва горивото-контрабанда, цигарите-контрабанда и пр. и каква е вината на Ваньо Танов. Аз твърдя, че горивото идва от Лукойл, след като бе отменена наредбата за измервателните уреди, а цигарите идват от Булгартабак на Прасчо.

06.12 2014 в 16:27

ОК. Ясно.

05.12 2014 в 17:42

Акцизът върху горивата е твърда сума на тон. По такъв начин общите приходи от акцизи върху горивата зависят единствено от количеството потребено гориво.

05.12 2014 в 16:51

Има ставка (не процентна) за акциза. Ако например за цигарите е 60 лева на 1000 къса, няма значение, дали крайната цена на 1 кутия е 4 или 8 лева, акцизът за 20 къса е 60:1000х20=1.20 лева. За горивата е сходно: дали дизелът е 2.30 или 2.80, за литър държавата прибира една и съща сума.

05.12 2014 в 16:13

"С други думи приходите от акциз не зависят по никакъв начин от флуктуациите на цената на петрола напр., а единствено от потреблението."
Това не го разбрах. Половината от цената на горивата е акциз, съответно и приходите също зависят от цената на петрола.