Оградата на границата официално "чукна" 1.3 млн. лева за километър

Последна промяна на 15 юни 2016 в 15:46 10369 4

Приблизително 1 267 000 лв. на километър струва оградата на границата. Това става с поредния транш от 44 млн. лв., които правителството отпусна днес. Парите ще бъдат дадени на областните управи на Хасково, Бургас и Ямбол, а от там, без обществена поръчка, ще бъдат дадени на строителните фирми, ангажирани със строежа

Сметката показва, че до момента правителството е дало близо 167 млн. лв. за строежа на защитното съоръжение, което е с дължина 132 км. В края на 2015 г. бяха отпуснати първите 48 млн. лв. за част от оградата. През януари 2016 г. дойде поредният транш от  34.1 млн. лв., през февруари - нови 35 млн., през май - 6.2 млн. лв.

Най-трудният участък е в Бургаско, където оградата е и опростена по проект, тъй като силно пресеченият терен не позволява по-мащабно съоръжение. Именно област Бургас е и най-проблемна по отношение на строителството. През март 2016 г. там незастроени останаха 90 км от Малко Търново до устието на Резовска. Още тогава областният управител Вълчо Чолаков обяви, че за изграждането на съоръжението ще са нужни още средства, тъй като фирмите изпълнителки работели за своя сметка. Само за проектираните до този момент 40 км ограда през пролетта беше отчетен недостиг на 10 млн. лв. 

Постоянно растящите харчове за строежа на оградата донякъде са оправдани именно със сложния терен и с липсата на изградена пътна инфраструктура до границата. Това обаче допълнително показва, че теренът е труднодостъпен и по начало не е примамлив за бежанците.

"Размахът" на правителството при строежа на оградата надмина дори харчовете при правителството на Пламен Орешарски, където след проверка стана ясно, че немалка част от парите за материалите за оградата са отивали при фирма, близка до управляващата БСП. Тогава "Завод за пружини" АД на общинския съветник от социалистическата партия в Казанлък Александър Минчев прибра над 3 млн. лева за бодлива тел.

Общите разходи за 30 км ограда в област Ямбол достигнаха 7.5 млн. лв., което правеше 600 хил. лв. на километър, а близо година след построяването ѝ, част от оградата се срути. Доклад на МВР пък показа, че тя изобщо не е пречка за бежанците и се преодолява за минути. 

По-сложна като съоръжение е оградата на територията на Ямбол и Хасково. Тя идентична с първоначално построената в района на граничния пункт "Капитан Андреево" и представлява двуредова ограда, с височина 3 метра откъм българската страна и 2.5 м от страната на Турция. Откъм турска страна, металните колове имат остър шип. Двата реда колове са на разстояние от 1.5 м, като между тях ще бъде поставена бодлива режеща тел. 

Оградата в Бургаско е едноредова, но пък по-висока. Откъм българска страна по дължината ѝ трябва да има изграден и полеви път с широчина три метра и застлан с натрошен камък.  

Допълнително 120 млн. евро поиска правителството от Европейския съюз за осигуряване на охраната на границите. Парите са необходими за нова техника за Гранична полиция. В същото време, за да овладее евентуален бежански поток, правителството командирова военни, които трябва да подпомагат МВР при охраната на границата. Допълнителни разходи се очаква да бъдат направени и във връзка с изграждането на системата за видеонаблюдение, която към момента работи със съмнителен успех.  

banner 545x