Реквием за патриархалното българско семейство

Последна промяна на 14 април 2014 в 12:15 19143 32

Снимка http://rumiborisova.blogspot.com

Фамилия от Земенско, 1898

На много хора може да им звучи абстрактно, но днешното състояние на българското семейство е една от основните причини за кризата в обществото. Корупцията и моралната деградация са пряко следствие от липсата на нравствени устои, което пък е пряко следствие от разрушаването на традиционния семеен модел. Процес, който продължава вече 70 години, като резултатите му се проявяват с особена сила през последните 25.

Семейството е една от четирите институции (наред с училището, църквата и казармата), които формират човешката личност. Чисто хронологически обаче тя се явява първата и, поради тази причина – най-важната. Не случайно е широко разпространено твърдението за „първите 7 години”. Защото, когато семейството не успее да възпита детето в ценностна система, чрез която то да прави ясно разграничение между Добро и Зло, това много по-трудно се наваксва чрез другите три институции.

Патриархалното българско семейство

Патриархалното българско семейство най-често представлява три поколения, които живеят в общ фамилен дом. Членовете му спазват по между си строга йерархия и споделят сложна система от взаимовръзки, наследени от българското обичайно право.

Обикновено патриархалното семейство включва главата на фамилията (домовладика), неговата съпруга (домакиня) и техните синове, снахи и внуци. Понякога част от семейството е и брата или сестрата на домовладиката, ако живее в същия дом. Така в крайна сметка патриархалното семейство, което се запазва в България средата на миналия век, наброява между 8 и 15, а понякога и повече членове.

Домовладиката стои най-високо в семейната йерархия, като неговата дума е закон. Той определя стопанските дейности и на практика носи главна отговорност за прехраната на семейството. Обикновено домовладиката (наричан още стария) е най-възрастният мъж в семейството. При напредване на възрастта и/или наличие на сериозно физическо или умствено заболяване, той бива заменен от най-големия му син или от по-млад брат на стария.

Домакинята заема специално място в семейната йерархия. Тя е отговорна за къщната работа, а снахите, освен на домовладиката, са подчинени и на нея.

Синовете участват в семейния съвет, като по-голяма тежест има думата на женените. Внуците, при навършване на определена възраст, започват да бъдат ангажирани в стопанските дейности (дотогава са освободени от работа и задължения).

Като цяло, в патриархалното семейство се спазват два основни принципа: по-младият е длъжен да слуша по-възрастния и жената е длъжна да слуша съпруга си.

Старото градско семейство

Миграцията от селата към градовете (в края на 19-и и първата половина на 20-и век) започва да променя видимата част на този модел, но същината на междуличностните отношения се запазва. Докато на село е обичайна практика три (а понякога и четири) поколения да обитават един дом, то в града по правило жененият син се отделя със семейството си в друго жилище. Връзките с родителите обаче до голяма степен се съхраняват.

В типичното градско семейство от този период мъжът се грижи за прехраната на семейството, а жената не работи. Тя е домакния и отговаря за домашния уют и възпитанието на децата. Много често в тези си дейности съпругата е подпомагана от домашната помощница.

Семейството при комунизма

Първите сериозни удари по патриархалното семейство са нанесени от комунистическата власт след 09.09.1944г. Новият социалистически „морал” включва странни разбирания за отношенията между деца и родители. На децата започват да се втълпява, че трябва да шпионират родителите си и да ги издават на „народната власт”. И това се случва в период, когато стотици хиляди българи са избити, арестувани, интернирани или въдворени в лагери. В семейството се насажда страх и недоверие, което оставя сериозен отпечатък.

Истинското разрушаване на патриархалното българско семейство се случва по време на колективизацията на земята и последвалата я мащабна индустриализация. Милиони български селяни са откъснати от естествената си среда и са принудени да търсят препитание в градовете. Фамилните връзки се разкъсват и поддържането им става все по-трудно. Жените масово започват да работят, като по този начин възпитаването на децата се превръща в проблем. С неговото решаване се заема държавата (чрез детските градини), но необходимостта жената да работи довежда до драстичен спад в раждаемостта. За последното спомага и легализацията на абортите.

Въпреки разрушителната намеса на държавата, до периода на късния соц обществото все още успява да съхрани някои базисни разбирания за семеен морал. Общественият натиск спрямо разводите и извънбрачните връзки остава сравнително висок, като по този начин българското (макар и далеч не патриархално) семейство още не е унищожено.

„Семейството” на прехода

Преходът от комунизъм към демокрация обаче окончателно разсипва българското семейство. Комунизмът бе заменен не с връщане на стария морал, а с едно наивно, модерно „западничество”, в центъра на което са индивидуализма и личния интерес. В съвременното българско „семейство” масово се живее без сключване на брак, което автоматически намалява усещането за семеен ангажимент. Родители често се развеждат/разделят, докато децата им са още в крехка възраст. В резултат на това представата на много деца за семейство е не „мама, татко и аз”, а „мама, мъжът, с когото живее, и отделно татко, новата му жена и тяхното дете”.

Още по-страшно е, че заедно с патриархалното семейство си отидоха и утвърдените методи на възпитание. Днес отказът от санкциониране на недопустими детски прояви от страна на родителите (поради криворазбран либерализъм), води дотам, че расте поколение, чиято представа за Добро и Зло е тотално размита.

Какво трябва да се направи?

banner 2 300x250

Преди всичко, е необходима рязка промяна в ценностните нагласи на населението. Връщане към доказани във времето модели като този на патриархалното семейство може да извади българското общество от моралната криза. За това би могло да спомогне и възстановяване на вероучението в училищата.

Не по-малко важно е и да се създадат икономически стимули, които да накарат повече жени да предпочетат да родят, отгледат и възпитат няколко деца, вместо да се отдават на „кариера” като обслужващ персонал. От една страна, връщането на повече семейни жени у дома ще повлияе положително на трудовия пазар. Много по-съществено е обаче, че подобна стъпка би подобрила както демографската ситуация, така и ценностното ниво на българина.

banner 545x
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

1005

32

Milena Todorova

03.04 2019 в 16:36

СМЪРТ ЗА ПАТРИАРХАЛНОТО ОБЩЕСТВО И ЗА ЦЪРКВАТА !!!!!

19.04 2014 в 10:19


Тъгата ви господине по "старите времена" показва истнско духовно и интелектулно безсилие да видите ,че светът върви в друга посока.Новите поколения имат други ценностти и нямат вашите страхове точно,защото не са възпитавани по модела на патриархалния ви "морал".Вместо да копнеете за връщшане на старото възпитание по добре се вгледайте в себе си(имам в превид хората като вас) и си изчистете собственните души от предразсъдъците,гнева,омразата и травмите които това възпитание ви е нанесло.Прав сте обаче за едно.От гледна точка на йерархията вината за разрухата се носи от СТАРОТО ПОКОЛЕНИЕ.Това е духовен закон.Когато вие сами се справите с вътрешното си противопоставяне и дисбаланс светът ще се подреди доста по лесно.Поляризацията която тресе обществото ни я носите и проявявате най вече вие.Протестите показаха наличие на друго мислене и енергия,но тя ви плаши до смърт.Защото означава да загубите контрола и властта!Но все още имате шанс да се промените стига да искате.
Когато господата които ни управляват плачат и апелират за връщане към"изконните морални ценности" на патриархалното вие първо си задайте въпроса какви хора искате да възпитате?Послушни,страхливи и роботизирани същества или силни освободени и реализирани индивидуалности?Отговорът изниква спонтанно и вече не подлежи на коментар.

18.04 2014 в 13:50

Такааа. Съветвам автора на статията да попрочете малко от стопанската история на България. В комбинация с Иван Хаджийски, който бавно и напоително обяснява как се развиват взаимоотношенията в обществото ни след Освобождението до 1944 г. Самият той отбелязва промените, които съпътстват обществото ни по това време. Да се говори,че само и единствено комунистическата власт е виновна за това - много моля, ама нещо грешите. Индустриализацията води със себе си обедняване на определена част от обществото,както и миграционен поток от селото към града. Този процес в страната се засилва в началото на 30-те години на 20-и век(по обективни икономико-политически причини). Замислете се защо по това време се прави и "Планът Гусман", който предвижда да модернизира София. Процесите след 09/09/1944 г.,са само фаза в този процес на алиенация между отделните части на обществото ни. Интересното е,че никой не се наема да анализира правилните причини за следващата фаза на разпад - тази след 1989г.

18.04 2014 в 01:03

"Умните мъже си уважават жените" - стара българска поговорка

17.04 2014 в 12:30

Статията е страхотна. Само да обясня за ролята на жената.

Жената в българската патриархална традиция не е безмълвен обект, подчинен на мъжа. Това могат да го кажат само хора, които никога не са чели сериозна литература за това.

Жената, както и мъжът са били равни, но с различни роли. Жената е била като жрица, чародейка в дома си, като всяко нещо, което е правила е било ритуал, наричания, не просто домакинска работа, както неуките днешни девойки смятат... Както пък мъжът не е бил като сегашните женчовци, но е поемал всички отговорности (реално проблема от който страдат всички днешни жени). Всеки е имал мястото си и нещата на които е бил пазител.

Най-нагледния пример, който мога да дам беше от един голям събор в Копривщица, където освен пищните народни носии на жените, имаше една чужденка, германка ли беше или холандка и беше сложила от техните си народни носии. Една леко сива носия на цвят и изглеждаше като прислужничка, докато българките в красивите си и цветни носии изглеждаха като едни красиви самодиви.

От разпадането на семейството жените почват да носят товари, които не са за тях, мъжете пък стават женчовци, на които не може да се разчита. Плодовете говорят кое е добро и кое не.

17.04 2014 в 09:30

Коментиращите тук забравяте нещо важно- за да съществува семейство оттакъв тип, мъжът следва да печели достатъчно,за да издържа семейство- себе си, съпруга, деца.А с доходите към момента -средната работна заплата стига за издръжка на 1 човек, няма как да стане. Иначе, колко от жените, които имат да речем по две деца, биха избрали да работят, стига да имаха възможност да си стоят вкъщи и да си гледат децата?
Много малко, предимно такива с професия и кариера.

16.04 2014 в 22:30

За да има здрави и възпитани деца, бъдещи членове на обществото, майката трябва да си е у дома!Да го поддържа чист и уютен, да има винаги топло ядене и месени лакомства!Патриархалното семейство е отгледало възрожденците на България!Условието обаче е бащата да осигурява достатъчно средства за нормалният живот на семейството!В този смисъл, държавата трябва да помисли как и по какъв начин да стимулира семействата така, че майките да отглеждат децата си и да ги възпитават, без да са принудени да ходят на работа, след това да готвят, пазаруват перат и гладят!Един поддържан дом, една поддържана жена/ с прическата, маникюра и усмихната/ да посреща мъжът си от работа, какво по-хубаво от това!Французите така се решили демографската си криза-за всяко дете една заплата и те имат най-малко по 3 деца, защото им остават пари и за домашна помощница!Там жените работят докато се омъжат!А нашите управници 24 год. не могат да решат демографската криза, като под носа им е нашето собствено патриархално семейство от близкото минало!

16.04 2014 в 18:17

Относно снимката със сигурност мога да кажа че е правена в края на 20те или в началото на 30те на миналия век.Фамилята е на моя пра-дядо(в средата) и са от село Ракиловци община Ковачевци.

16.04 2014 в 15:47

Като човек с дясно и консервативно мислене, напълно подкрепям всичко, написано в статията! Поздравления за автора!

16.04 2014 в 13:39

Според някои авторът е за диагноза. Значи това тук би трябвало да е за пример. Или...?

http://www.dnes.bg/mish-mash/2014/04/16/kuchkova-tyrsila-bogat-myj-i-go-namerila-tainstven-biznesmen.222597