Следващият жесток атентат в България вероятно ще е с дрон

Последна промяна на 04 януари 2016 в 13:05 13799 18

Повечето от гардовете на НСО, които вардят държавните ни мъже и дами са за завиждане - кой ще посегне на тия „съгласни беззвучни букви”, кротки и безобидни, освен някоя откачалка, зажадняла за славата на Херострат!

Но колкото и да изглежда излишен трудът им, все пак не е така. Риск от атентати винаги има. И докато стрелбата по бронирани коли е познат риск, една нова опасност става все по-реална, а службите за сигурност продължават да я подценяват.

Става дума за дроновете.

Още сега може да се опише примерен сценарий: Тъй като дронът тип самолет (с крило и витло отпред) трябва да поддържа скорост, за да не падне, използването му в градски условия е твърде проблематично заради високите сгради, стълбове и опънати между тях кабели. Затова е много по-целесъобразно употребата на мултикоптер с няколко електродвигателя, можещ да зависне на едно място и с лекота да маневрира.

Специалистите твърдят, че названието БЛА (безпилотни летателни апарати) е по същество невярно, защото операторите постоянно следят полета и се намесват, когато е нужно. Затова било по-правилно те да се наричат ДПА (дистанционно пилотирани апарати). За Бойко Борисов това обаче е безразлично. Той дори не обърна внимание на няколко сигнала, които му бяха „пробутани” към бюрото с надежда да реагира на задаващата се опасност.

А дроновете са си нещо изключително сериозно. От ВВС твърдят, че над България на височина 14 000 м. преминават излитащи от Рамщайн в Германия MQ-9 Рийпър – летят по над 24 часа, отиват някъде, убиват, когото трябва и най-често, когото не трябва, и се връщат обратно.

По света се отвори истинска пазарна ниша за дронове. Според медийни публикации само в САЩ през последния сезон се очакваше да бъдат купени над 400 хиляди БЛА. Вашингтон реагира адекватно, като се опита да въведе някакъв елементарен ред в хаоса.

На 21 декември т.г. Федералното управление за гражданска авиация (FAA) на САЩ стартира задължителна регистрация за БЛА, валидна за 3 години, и само за два дни повече от 45 хиляди души регистрираха своите дронове. На регистрация подлежат безпилотници с тегло от 250 грама до 25 килограма, вкл. с полезния товар.

Още преди това FAA обяви, че съвсем скоро властите ще се сдобият с ефективна система за контрол на полетите на дронове, с която не само ще се проследяват и установяват летящи БЛА в зоната около граждански и военни летища, но и ще се поема управлението им, както и ще се изчислява местоположението на собственика на летателното средство. При изработването на системата ще се използват секретни разработки за американската армия.

Русия също е водеща страна в производството на БЛА, които интензивно използва в Сирия. На 30 декември Владимир Путин подписа закон, с който въвежда задължителна регистрация на дронове със стартово тегло над 250 грама. Законът въвежда норми по сертификация и държавна регистрация на безпилотни самолети от различен тип, установява изисквания към тяхното управление и осигуряване сигурността на полетите; механизъм за разследване на авиационни произшествия.

Еднаквата норма за долен праг от 250 гр за САЩ и Русия не е случайна – според експерти с някакъв коефициент за сигурност оттук започват възможностите на дроновете за терористични атаки. Освен това по-голямата маса е опасна при случайни инциденти в населени места. Частното притежаване на дронове над 25 кг пък е трудно да бъде мотивирано, ако не е част от специален бизнес.

Опит за атентат вече беше направен в Петербург, когато руснак сам си измайстори дрон и го снабди със самоделна бомба, за да атакува правителствен кортеж. Инциденти бяха регистрирани в Япония и Франция.

Полетите на БЛА (за развлечение или целево) прогресивно ще нарастват и ще се превърнат в активна дейност с обществено значение, чието загърбване ще означава правен нихилизъм.

Нормативното регулиране на полетите с БЛА обаче се сблъсква с правни норми и практика в целия свят. Затова преди приемане на специален закон, се въвеждат временни правила обикновено към националния закон за регулиране на гражданското въздухоплаване в съответната страна. От там трябва да започне и България.

Логиката диктува примерно министрите, чиито ведомства вече ползват БЛА – МО, МВР, ДАТО и ДАНС - да предложат набор от регламенти за регулация на своята безпилотна авиация. Следващата стъпка е въвеждане на правила за частните БЛА, като се заимстват елементи по примера на САЩ и РФ. Най-елементарните са тегловни ограничения на апаратите, сертифициране и регистрация, разследване на авиационни произшествия, ограничения за полетите като на „малката авиация” по височини и режимни зони около летища и други специални обекти на правителството, МО и МВР.

ВВС разполагат с подготвен кадрови потенциал да станат водещо звено при разработката на съответните документи. Пречат два фактора: първо, всички докладни записки на командира на ВВС се сблъскват с бронираното неразбиране на военния министър, чието служебно кредо може да се обобщи с думите „Не съм за тук и съм за малко”.

Вторият фактор се казва Минчо Цветков – директор на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация” към Транспортното министерство. На неговите скандални безобразия са посветени половин дузина публикации в OFFnews, но той е непоклатим. Именно Цветков, прокарвайки нечии интереси, блокира дейността на междуведомствените групи за законовата регулация на държавната авиация (МО и МВР) и на системата за търсене и спасяване при авиационни произшествия - само дето не му дадоха медал за това, но едва ли е останал не възнаграден. Министър Ивайло Московски рано проумя вредата от Цветков и дори направи опит да се освободи от него, но му изшъткаха да си трае – освен Бойко Борисов или Цветан Цветанов никой не може да си го позволи. Няма значение кой е от двамата – като кажем Борисов се сещаме за Цветанов, и обратно.

Всяка нова заплаха изглежда пресилена, преди да се е сбъднал най-лошият сценарий, който вещае. Но ако най-лошото стане факт, ще си дадем сметка, че само престъпна нехайност е била причината да не бъде предотвратено.

banner 545x
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

11.01 2016 в 17:51

Вярно, откъде го изкопахте този недоучен кретен Ганчо???

Една кола с автономно управления може да свърши наистина всякаква беля, ама атентат с дрон...

10.01 2016 в 12:09

Като че ли най разумните мнения са скритите N9 и N10.
Заглавието наистина е безумно , а политическите "подправки"-неуместни.
За дроновете вече трябва да се говори-те навлизат масово в живота на хората.
Този текст ми напомня на реакциите на неуките при демонстрацията на първото превозно средство с парен двигател. Основното опасение било, че човешкия мозък не може да функционира при ускорения до скорост от 15 км/ч.
И тогава е имало гладни журналисти.

05.01 2016 в 22:17

дрон значи бръмчило на английски. дронове май бръмчат в главата на автора. точната дума е безпилотник. И, значи не знам какви дронове са му забръмчали в главата на този който е дал да се публикува туй материалче. Принципно,хипотетично в света на хипотезите и почти невероятните неща - може да се пусне и дистанционно управляема лодка и към терминала на НХК край Отманли, и към пристанище Варна и по панчаревското езеро, а безпилотник може и да се пусне да ръси конфети над т.нар. "весело село", дето уж Борисов щял да до бори. или да полива шербет над Догансарай. Може и радиоуправляема количка с взив да се подпъхне под вратата на Доганчик:) Несериозна работа, несериозна статия. Дронове. Над България има възможност за такъв екзотичен атентат - НО ПО ДРУГИ ПРИЧИНИ: "МО и ГЩ заявяват че този месец няма да има български ВВС поради настинка на летеца" :))

05.01 2016 в 16:15


А пожара в Троянския балкан в началото на зимата не беше ли причинен от китайски фенер? Минус 200 декара хубава стара гора, и всичкия риск за пожарникарите.
Виж, вместо да повтаряш аргументи, достойни единствено за фризьорския салон, вземи да се замислиш. Колкото и да е трудно това за такъв като тебе.
Тия неща отдавна са не само играчки, и възможностите им са опасни. Комбинирани с местното безхаберие, невежество и глупост, неизбежно ще доведат до беля.

05.01 2016 в 13:48

@sve: Разбира се и 250 гр. дрон може да е опасен ако падне на главата на някой от 30-40 м. Тук не говорим и за заплахите за правото на личен живот, които малките uav представляват. Медиен дрон, който вдига 2-3 кг. полезен товар рядко може да стои във въздуха повече от 20 мин. и то ако няма силен вятър. Цените тръгват от $6-7000 и производителя иска доказателства за самоличността и характера на бизнеса на крайния купувач. При всички случай лесно може да се проследи при нужда.
В заглавието се говори за атентат чрез дрон като много вероятен метод и то в България, без да се посочват доказателства защо този метод е по-вероятен от наличните добре изпитани алтернативи. Подобно заглавие може да накара неосведомен човек да изтръпва от ужас и при вида на китайски фенер във въздуха.

05.01 2016 в 11:08

@ #9 packman

"Дроновете, които могат да вдигнат нещо по-тежко от камера GoPro са със специален режим на производство и контрол на продажбите. "

Не е точно така, дронове много често се ползват за заснемане на видео с професионлана техника, често по 2-3 кила, че и нагоре, да вече прилично видео може да се заснеме и с нещо доста по-малко и леко но...

Та с оглед на горенаписаното от мен 2-3 кила товароносимост са пре, предостатъчно :).

Освен това, дори да е приемем, че фирмите продаващи тези дронове са контролирани, какво ще спре този който иска такъв дрон да си го направи сам, има ужасно много информация, как да си направи сам човек дрон, само пари да има да си купи частите, които се продават отделно и не е трудно дори за хора, които никога не са правили подобно нещо.

05.01 2016 в 01:34

Абе има доста дискусия по въпроса за дорновете. Тука малко се изхвърлят някои хора....

http://www.bbc.co.uk/programmes/b04k9gj6

http://www.bbc.co.uk/programmes/p03bbkdj

http://www.bbc.co.uk/programmes/p02gwk58

Имаше една програма от ноември дето дискутираха с американски военни дрон програмата и беше много информативно, но не го откривам вече....

Тука с картинки

http://www.disclose.tv/action/viewvideo/214648/military_drone_technology_2015__advexon_documentary_pbs/

04.01 2016 в 20:27

ВВС са безполезни и некомпетентни - нито за изготвяне на съответната документация, нито за техническа поддръжка. Тези дейности трябва по-скоро да се поемат от цивилни инженери (бивши и настоящи), като такива от РВД и Гражданска авиация. Всички го знаем, но някои просто бързат да се наредят за парче от баницата.

04.01 2016 в 20:20


Никога не съм чувал по-тъпа аргументация в защита на безопастността на тия играчки. Писането на собствен софтуер за тях е работа за ученически кръжоци, а само дарпа, само миналата година даде 150 милиона долара само за конкурси за защита от тях, и резултата е не нулев, а отчайващ.
Ти май верно си се наакбарил с нещо. Смени дилъра.

04.01 2016 в 16:09

До Off: Нямат софтуерно ограничение детските играчки, които едвам носят себе си! Всичко останало е рестриктирано от производителя, като дори при по-старите модели и версии на софтуера, рестрикциите се вкарват автоматично при ъпдейта на фърмуера. Не, че не може да бъдат премахнати от достатъчно грамотен човек, но в смисъла на материала - човек, ако реши, може да направи беля и с чорапите на баба си. Нещо повече - забранените зони за в бъдеще дори няма да зависят от производителя, а от GPS системата която използват! Просто апаратите няма да бъдат "обслужвани" между определени координати, което ще рече, че дроновете няма да "знаят" къде се намират. Дори и да се разработи дрон летящ без GPS позициониране, остава проблема със заглушаването на радиочестотите по които устройството комуникира с дистанционното управление! В статията безумно са опелетени и военните системи, които нямат нищо общо с технологиите на които е посветен материала. Ако автора твърди, че не е написал един куп глупости - нека да вземе дрон по негов избор и да симулира атентат, заснемайки експеримента, и да качи видеото тук, да се посмеем всички.