"Централизираната образователна система произвежда функционална неграмотност"

Последна промяна на 23 май 2015 в 14:31 4515 12

Калин Манолов.

Навръх 24 май по традиция говорим за наука и култура, тоест за знание. Обикновено имаме предвид идеалното знание, знанието заради самото знание, знанието без връзка с действителността. Днес бих искал да кажа няколко думи за икономиката на знанието. В икономиката на знанието знанието и образованието се разглеждат като бизнес продукт, чрез който може да се печели, и като актив, който може да произвежда стойност. Проблемът е, че в България няма знание за знанието, което може да генерира икономика на знанието. А няма, защото не е постигнат трудния баланс между държавата и пазара.

Всъщност, да се говори за пазар в образованието, се смята едва ли не за кощунство. При това не само в България, в цяла Европа. А държавното образование потиска индивидуалността на ученика и налага колективистични идеали. В резултат България реформира образованието си вече половин век. Висшето - от 70-те години на миналия век, началното и средното – от 80-те години на миналия век. Училищата не могат или не искат да отговорят на реалните потребности на учениците, качеството на образованието се понижава и много ученици отпадат от системата на образованието. Причината: образователна система е централизирана, не-пазарно регулирана, необвързана с приноса и резултатите. И фактически не дава никакво право на избор. Да имаш право на образование, а изборът ти да е ограничен само до образование от една и съща централизирана образователна система, е равносилно на „избор“ на един и същ зарзават на един и същ производител, само че от различни щандове. Резултатът: международните изследвания категорично показват, че в сравнение с повечето си европейски връстници 15-годишните български младежи много по-зле решават практически проблемни ситуации. Нищо чудно, след като в училище ги учат единствено да рецитират и да се приспособяват.

Ако съдим по младежката безработица, университетите не се справят много по-добре. Което не е за чудене, след като реализацията на завършилите студенти на пазара на труда почти не се взима предвид при оценката на университета в рейтинговата система на българските висши училища. Тежестта на този фактор е едва 7%. Това, което рейтинговата система все пак показва, е добре известно и без нея – а именно, че държавните ВУЗ-ове предлагат по-некачествено образование от частните.

Накратко: централизирана образователна система в България произвежда функционална неграмотност. И макар от години да тече процес на децентрализация, до момента той се състои главно във въвеждането на делегирани бюджети. А приоритет трябва да бъде преразпределението на правомощията за вземане на решения между различните „актьори” в системата, което да бъде допълвано от нов вид финансиране, нови учебни планове, оценка на качеството и професионална подкрепа.

Истинска промяна в статуквото няма да настъпи, докато политици, синдикалисти, чиновници, учители и родители не осъзнаят, че и образованието е стока. То е стока, защото е резултат от съзнателна човешка дейност (макар че хора, които добре познават българската образователна система, основателно се съмняват в това). То е стока, защото се търси: ако свалим цената, ще има повече желаещи да получат образование. То е стока, защото се предлага от едни хора - „професионалисти” - на други хора. И накрая, то е стока, защото онези хора, които го предлагат, очакват да получат нещо в замяна на своя труд.

Ако учителските профсъюзи и образователните чиновници някой хубав ден признаят, че образованието е стока, ще трябва да приемат освобождаването му от държавния монопол, тоест от себе си. А дотогава да бъдат любезни да работят без пари.

Чуйте анализа на журналиста и председател на Института за свободен капитализъм "Атлас" - Калин Манолов, в предаването "Конструкция" по БНР.

banner 545x
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

25.05 2015 в 12:21

В случая, интересен е не толкова неолибералният наратив на този човек, водещ едно конюктурно и крайно неоригинално предаване по БНР, а по-скоро провинциалното мислене на коментиращите. Това се случва във време, когато преподаватели и студенти на много места по света се обявяват против приватизацията на образованието. http://www.kultura.bg/bg/article/view/19878
http://dversia.net/69/%D0%B1%D0%B8%D1%82%D0%BA%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D1%81%D1%80%D0%B5%D1%89%D1%83-%D0%BE%D1%81%D1%82%D 0%B5%D1%80%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%82%D0%B0/

25.05 2015 в 12:01

Грешка в линка. Извинявам се !
Ето правилния:

http://glasove.com/interviuta/51853-bylgariq-se-samolikvidira-segregaciqta-v-uchilishte

25.05 2015 в 11:31

Поредната неолиберастка мантра за лошата държава. За по интелигентните хора тук препоръчвам тази статия, писана от класово превъзхождащ въпросния Манолов човек (Поради дългия текст дама само линк):

http://offnews.bg/news/%D0%90%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D0%B7%D0%B8_289/%D0%A6%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BB%D0% B8%D0%B7%D0%B8%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0 %BD%D0%B0-%D1%81%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B0-%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B8%D0%B7%D0%B2%D0%B5%D0%B6%D0%B4%D0%B0-%D1%84 %D1%83%D0%BD%D0%BA%D1%86%D0%B8%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%BD%D0%B0-%D0%BD%D0%B5%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D1%82%D0%B D%D0%BE%D1%81%D1%82_509252.html

23.05 2015 в 23:52

Вени,ти прочете изобщо прочете ли статията? И само да питам-правиш ли разлика в принципните различия между висшето и средното образование(ако , разбира се , си имал/а допир с висше образование)? Ако отговорите са "да" , то явно не си от мислещите хора!

23.05 2015 в 23:14

След като се изказахте за "качествените" държавни университети, какво ще кажете за държавното средно общообразователно училище? И то ли е толково продуктивно? Статията е добра и заслужава да се прочете, но от мислещи хора.

23.05 2015 в 22:40

Ето още един журналист разбиращ от всичко! Разбира от икономика! Разбира от политика! Даже и от образование разбира! Интересно къде е взел образование и при каква образователна система. Централизирана или частно платена!
В цялата статия няма цитирано едно име, няма даден пример! Пропагандните лозунги могат ли да бъдат аргументи! Абсолютна журналистическа неграмотност! Да дори при най-добрите образователни системи не могат да не се произведат лакеи!

23.05 2015 в 21:27

Никола,най-сърдечно ти стискам ръката!!! Точно , вярно , смислено и обосновано изложение! Браво!

23.05 2015 в 19:46

Най-голямата глупост : частните университети произвеждали по-качествени специалисти от държавните!
Май,забравяш,човече , че най-големите олигофрени са завършили БСУ(Бургаски),ВСУ(Варненски) и НБУ(София).Плащаш и получаваш.Пазар!Май,не помниш,че който никъде не влизаше,отиваше и отива там-за дипломка.Без изпит.Или-с мним такъв.Каквото и да напишеш на теста-все е вярно!
Да ти разкажа ли за изпитите там?!Те са с курсови работи : копи-пейст и носиш папчицата.Шест в книжката, в главата-нищо.
То,хубаво,функционална компетентност ,ама от липса на духовност , грамотност и история отгледахме разголени тъпаци!
Манолов,ако дадеш на един мързеливец избор кво да учи,той ще избере само физическо,мен.Има си изискуема база за интелектуална и емоционална компетентност.Пък после,като имат основа-дай им професия,или ги профилирай.
Аман от пишман специалисти!
Заради такива като теб се въведе тестовата система, 5 пъти отричана в България!Сега 2 думи не могат да свържат по смисъл и две-да напишат!Само търсят а) б) или в) да оградят.
Образованието е най-консервативната система.И слава Богу!
Искахте компютри с много часове,сега вече видяхте резултата и ще ги махате.Станаха толкова функционално компетентни,че не могат да пишат.
Такива съветници като този докараха България до нивото на тъпирите в САЩ!

23.05 2015 в 17:47

а стига бе!!! "това, което рейтинговата система все пак показва, е добре известно и без нея – а именно, че държавните ВУЗ-ове предлагат по-некачествено образование от частните." и къде го прочете това??? или сам го измисли? тъкмо обратното е, умнико. аман от знаещи, не си струва да се коментира.

23.05 2015 в 17:12

Какъв е смисълът да извеждате заглавията на основните си статии, след като не се вижда цялото заглавие?