ЕК загрижена за сделката с изтребителите

Последна промяна на 24 октомври 2012 в 14:47 2200 0

Изтребители. Снимка: БГНЕС
Изтребители. Снимка: БГНЕС

Сделката за купуването на изтребители за армията ни се следи отблизо от Европейската комисия.

Още през месец май тази година еврокомисарят, отговарящ за вътрешния пазар и услугите Мишел Барние, е изпратил писмо до българското Министерство на отбраната, в което изразява безпокойството си за планираното купуване на изтребители без открита тръжна процедура.

Това става ясно от отговор на питане на OFFNews.bg до кабинета на еврокомисаря. Пресаташето Кармел Дюн отговори, че подобен текст е изпратен до правителствата на Румъния и Словакия. 

Намерението за купуване на изтребители втора ръка без конкурс беше обявено от военния министър Аню Ангелов на 15 октомври. Тогава той обяви, че до края на месеца ще внесе в Министерския съвет инвестиционен проект за закупуването на самолетите, с което очаква да получи мандат за водене на преговори с държавите, от които бихме могли да вземем старите изтребители. Намеренията на българското правителство за провеждане на сделката без състезателно начало са били известни на Еврокомисията още в началото на годината, когато е изпратено и писмото - 15 май. В него се казва:

„Решението за придобиване на бойни самолети е суверенно решение на вашата държава. Но тъй като изтребителите са военно оборудване по смисъла на директива 2009/81/EC на ЕС, страните членки трябва да спазват правилата на директивата при покупка на такива самолети. Това означава, че държавите трябва да публикуват обявление в официалния журнал на ЕС и да открият процедура за придобиване, която да е отворена за всички потенциални доставчици в ЕС."

В писмото се посочва още, че според цитираната директива, отнасяща се до военните сделки, има изключения и това са междуправителствените споразумения за покупка на военно оборудване, каквото ще сключи и нашето правителство. „Въпреки това, всички изключения трябва да бъдат тълкувани рестриктивно и не трябва да бъдат използвани с цел заобикаляне на разпоредбите в директивата“, се казва още в текста.

Претенциите на Брюксел са, че подобна сделка би била в ущърб на останалите претенденти в надпреварата.

„От гледна точна на комисията дадено правителство би заобиколило директивата, ако директно подпише договор с друго правителство за покупката на нов продукт, за който би било възможно съревнование с участието на доставчици от ЕС. Подписването на договора в такъв случай би било дискриминация срещу други страни членки и следователно не би било в съответствие с директивата. Изисквания за офсет за междуправителствени продажби също не биха били в съответствие с европейското законодателство“, завършва писмото.

Ходът, който българският военен министър предприе, е напълно идентичен с този на румънския му колега. Министърът на отбраната Коренлиу Добриту каза на на 27 септември, че правителството ще плати за до 12 португалски изтребителя Ф-16, произведени от компанията „Локхийд Мартин”, като стойността на сделката е 600 млн. долара. Аню Ангелов заяви, че за осем изтребителя България е готова да плати 400 млн. долара, като намерението е самолетите да бъдат взети също от потъващата в икономическо отношение Португалия. Ако се стигне до подобна сделка, това означава армията ни да се сдобие не с втора, а с трета ръка изтребители, тъй като Португалия вече е купила самолетите използвани. 

Това поставя под въпрос и харчовете, които ще бъдат направени, защото животът на употребяваните самолети е далеч по-кратък от тези на новите, каквито предлагат шведската компания "Грипен" и европейският консорциум EADS за европейския изтребител „Eurofighter EF -2000 Typhon“.

Пети по ред министър на отбраната от 2004 година досега, не може да реши въпроса с купуването на нови изтребители. Причината основно е в голямата сума пари, които трябва да бъдат заделени за подобна сделка. Видно от бюджета за отбрана за 2014 година подобни харчове не са предвидени, което означава, че първите изтребители, които трябва да заемат мястото на старите съветски МиГ-29, ще се появят през 2015 година. Според ангажиментите ни спрямо НАТО, България трябва да разполага с новите самолети през 2015 година, за да е способна да изпълнява задачи по охраната на въздушното пространство.