Под заплаха МОН задължи всички учители да кажат какво да се учи по литература

Последна промяна на 14 август 2013 в 10:07 6034 23

Анелия Клисарова, министър на образованието и науката Снимка: БГНЕС

След шумния скандал с отпадането на ключови автори и произведения от учебната програма Министерството на образованието и науката задължи всички учители по литература да опишат авторите и произведенията, които трябва да се учат по предмета им.

Задължението им е вменено с писмо от заместник-министъра на образованието Атанаска Тенева от 2 август до директорите на всички училища. То е придружено и със своеобразна заплаха в случай, че някой реши да не се подчини.

Тя придружава базовата информация - че допитването ще се проведе между 5 август и 5 септември и че всички учители трябва да отбележат имената на авторите и творбите, които според тях трябва да се включат в задължителната подготовка от V до XII клас, в електронната платформа АдминМ, където влизат с индивидуален код. Въпросният код, пише в писмото, е "последните 4 цифри от неговия (бел. ред. - на учителя) ЕГН".

За тези, които евентуално биха си помислили да си спестят попълването на таблиците, в писмото е записан следният текст:

"Министерството на образованието и науката ще има възможност да получава информация в реално време колко учители не са започнали работа по проучването, колко работят в момента и колко са го приключили. От друга страна, АдминМ разполага с технически механизми да наблюдава от кои училища нито един учител не е започнал работа в платформата и да се свърже с училището по телефон за изясняване на ситуацията".

Анализ на резултатите от допитването до хилядите учители трябва да бъде обявен до 13 септември, става ясно още от писмото.

OFFNews изпрати въпроси до МОН във връзка с проучването, използването на ЕГН и евентуалните последствия за учителите (училищата), които не участват в допитването.

В отговора си от министерството заобикалят отговора на въпроса ни какви ще са последствия за педагозите, които бойкотират допитването.

"Националното допитване следва да се възприема като покана за диалог, ползите от който са няколко. От една страна, ще имаме мнението на хората, които на практика откриват предимствата и недостатъците на действащото учебно съдържание. От друга, бихме искали да постигнем консенсус относно потребностите и възможностите на учениците. В допитването очакваме да се включат всички учители, които са поканени за участие. Надяваме се, че всеки един от тях ще демонстрира своята отговорност и професионализъм, като участва и дава предложения", се казва в отговора от МОН на въпроса на OFFNews за евентуалните последствия.

Иначе от министерството уточняват, че включените учители са 5907 и че тази допълнителна работа няма да им бъде заплатена.

"Инициативата на Министерството на образованието и науката е изцяло позитивна и допитването до учителите е засвидетелстване на уважение към тях, като не следва участието им да се възприема като допълнителна работа. Всеки преподавател има възможност въз основа на знанията и опита си да направи конструктивни предложения. По този начин той участва в процеса на вземане на решения и показва своята отговорност за формиране на експертното становище относно учебното съдържание по литература", пишат от МОН.

На въпроса ни защо се използват цифри от ЕГН на всеки учител отговорът е: "Решението да се използват последните четири цифри от ЕГН е на техническия екип, изработил допитването. Аргументите са в полза на сигурността и оперативността - тези четири цифри са известни само на анкетирания и на директора на училището, не могат да се забравят и да се променят".

banner 545x
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

15.08 2013 в 11:40

Кодексът на труда е ясен. Извънреден труд се заплаща. Само че в тази система все още си позволяват да заобикалят този основен закон и да вменяват непрекъснато нови задължения на учителите, минавайки с формулата "професионализъм".

15.08 2013 в 00:48

Трябва да се изучават задължително всичките 22 тома на великия Вазов, всичко от Ботев, Вапцаров и Смирненски, Талев и Димов. Учениците трябва да знаят наизуст цялото "Под иго", трябва да могат да рецитират всички възрожденски песни. И никаква съвременна литература, защото тя е пропаганда на капиталистическия Запад. Само така се става патриот и родолюбец!

14.08 2013 в 18:26

Трябвало е да се похарчат спешно "едни пари". Продуктът е изключително боклучав, непрекъснато дава грешки, налагат се безкрайни разговори с админите /кой ще ги плаща?/. Анкетата има дори претенции към... браузъра ми /аз имам 4, как да знам кой от всичките предпочита техният продукт, за да работи?/Явно е, че не е апробиран, за да се коригират всичките тъпи неща, да се рационализира работата и в крайна сметка - да има смисъл от цялата пушилка. Единственият смисъл ще бъде да си вържат гащите с "учителите така казаха". Допитването очаква от старата колиба да се пренаредят тухлите и да стане дворец. Програмата трябва да се преструктурира като замисъл. Това, което се работи в 9.клас, трябва да слезе в 8., за да има въздух после и за съвременни автори. Иначе зрелостникът остава в 60-те години на миналия век и ценности, зададени от още по-миналия. Образованието е консервативна система и най-малко се нуждае от бързо раждащи кучки. В предложените като допълнителни заглавия няма нищо от съседите ни. Какво знаем за турската литература? Или за гръцката, румънската, албанската? Иначе страшно искаме да сме диалогични... Тези неща не се правят през ваканция /или може би тъкмо тогава?!/, когато колегията е разпиляна. Министерството бърза да покаже, че работи и няма защо да подава оставака. Дали?

14.08 2013 в 15:51

Кой автор е неудобен? С какво? За кого?
Именно той ли е проблемът на образованието?

14.08 2013 в 15:48

Каквото имам. А твоето заявление подкрепя моята теза за вряскането.

14.08 2013 в 15:30

Не. Първите които съм учил бяха по 150 кила със железарията и парашутите по тях, сам бях с жълто по човката. Науката беше проста - приклада в главата - белким разбере. Разбираха. И аз разбирах. Те си отиваха, аз си отивах, подсмърчахме скришом, после станах друго, някой път тебешира е по-корав от приклада, вервай ми.
Нямам педагогическо образование, смятам че не ставам за тая работа. Когато за последно - едвам не ме утрепаха - толкоз реваха, ама бяха съвсем малки, от прогимназията. Не са разбрали че не ставам, само им е било интересно. По моему - отървах света от много стефановци, което не е лошо.
За това правителство мога да кажа същото, което би казал и Шекспир.
А, не знаеш ли какво?
Шекспир, както съм чувал от самия Тодор Колев, за това правителство щеше да каже "Господа! Аз просто нямам какво да кажа."
Личното ми мнение е друго, но понеже тук четат деца и бременни - ще премълча.

14.08 2013 в 14:59

"вряскащите “оставка” ' вряскат заради бетонна простащина. Или не стига до главния (мозък или там каквото имаш)?

14.08 2013 в 14:45

И мен са ме учили учители.. да не би да ставам за учител ?? Трябва да си завършил педагогика.. трябва да си работил във системата.. трябва да си наясно с нуждите на училищата а не със нуждите на болниците.. Всичко което прави това правителство е да назначава некомпетентни или компрометирани или направо криминално проявени личности на отговорни постове.. Тея не можаха да изкарат един единствен читав кандидат за която и да е позиция..

14.08 2013 в 14:44

Не е възможно защото някои наши автори са неудобни!!!

14.08 2013 в 14:39

Соломон, тоя тиран развратен,
отдавна в раят нейде запратен,
със свойте притчи между светците,
казал е глупост между глупците,
и нея светът до днес повтаря -
"Бой се от бога, почитай царя!"
(борба)
Христо Ботев