Три модела за нова избирателна система бяха представени в парламента

Последна промяна на 02 юли 2013 в 14:23 1905 7

Мая Манолова. Снимка:БГНЕС
Мая Манолова. Снимка:БГНЕС

Три модела за промени в избирателната система бяха представени на заседанието на Комисията за взаимодействие с гражданските организации, оглавявана от зам.-председателя на НС Мая Манолова.

Дебатите, започнали в 11 ч., продължават и в момента. Поради големия интерес разговорите се водят в пленарна зала. Пред Комисията бяха представени три основни предложения - Пропорционална изборна система с преференции,  Персонализирана пропорционална система и Изцяло мажоритарна система.

На разискванията присъстваха представители на неправителствения сектор, както и членове на партии, останали извън парламента след 12 май. Участниците в разискванията не успяха да сближат позициите си и да постигнат консенсус по промените в избирателната система на страната.

Председателят на Комисията Мая Манолова заяви, че по възможност ще изслуша всички идеи, а администрацията на НС ще качи в електронен вид всички постъпили предложения.

Пропорционална избирателна система с преференции

Пропорционалната изборна система с преференции бе представена от Борислав Цеков от Института за модерна политика.

Според него има три основни причини за смяна на избирателната система - по-широка възможност за гражданите да изберат определен кандидат, по-лесен достъп на гражданските организации до изборния процес и гарантиране на равнопоставеност между кандидатите, независимо от финансовата им възможност. Цеков подчерта, че ако не се осигури равен достъп до медиите на всички участници в изборите, всички законодателни реформи ще са безсмислени.

"Предлагаме да има преференция без праг. Тази форма намалява значително възможността за манипулации.      Ако оставим системата, без да е задължително да се отбележи преференциалния вот, няма да променим нищо", смята Цеков. Той настоява Инициативните комитети да бъдат допускани срещу подписка, подкрепена от 7000 души.

Според него въвеждане на мажоритарна преференция в досегашната пропорционална система ще въведе полезна конкуренция.

Предложението на Института за модерна политика е гражданските листи да се издигат чрез подписки.

Персонализирана пропорционална система, по пример на изборния процес в Германия

Германската система съчетава мажоритарния и пропорционалния вот.  Общият брой мандати на всяка партия, прескочила прага за парламента, се определя пропорционално на получените от партията гласове. Мажоритарният елемент се въвежда с това, че половината от депутатските места се персонифицират.

Константинов предлага адаптация на германския модел. Неговата идея е в изборите да участват партии, коалиции и мажоритарни кандидати. Неговата идея е страната да се раздели на 120 Едномандатни избирателни райони (ЕИР) и да се сформират  120 изборни комисии. Тези 120 ЕИР ще влязат в състава на досегашните 31 Многомандатни избирателни района (МИР).  Едномандатните избирателни райони следва да се изберат с приблизително еднакво население.

Всички избиратели в страната имат право да подадат два гласа на изборите - един партиен и един мажоритарен. По този начин гражданинът може да подкрепи едновременно и дадена партия, и личността на даден кандидат. Избирателите в чужбина ще имат право само на един глас и той ще е партиен.

Във всеки ЕИР се избира по един мажоритарен кандидат, като по този начин половината състав на парламента ще се избира мажоритарно.

Партиите, преминали 4-процентовата бариера, разпределят останалите 120 депутатски места.

Чиста мажоритарна система по образец на модела в САЩ

Мажоритарна система в чист вид представи журналистът Валери Найденов. Той предлага всички 240 депутати в парламента да се избират мажоритарно на два тура.

"Само при мажоритарната система в два тура има географска справедливост за суверена - всеки район си избира един представител с истинско мнозинство. Само тогава депутатът е наистина легитимен. У нас 30 партии вземат проценти. Ако вотът е в един тур и първият печели, той може да има само 20 на сто от гласовете на избирателите", коментира Найденов.

По думите му мажоритарният принцип трябва да се преименува на персонален вот.

"Знаете ли, че където се практикува чисто мажоритарен вот, никога няма протести за оставка на правителството. Особено когато са прясно избрани. На никой англичанин не би му минала през главата такава идея. И защо само 3 или 30 хиляди души в центъра на столицата клатят парламента, който е избран от 3 милиона в страната? Защото благодарение на днешната система цялата власт виси на един пирон, който е забит тук, на жълтите павета", каза Найденов.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

31.07 2013 в 15:39

Допълнение: няма граждански листи, защото това е несериозно. Кандидатите се предлагат от партиите, защото те защитават политиката на партиите.

Всеки отделен кандидат внася сума, която не е много висока, но с която все пак показва, че има сериозно отношение към изборния процес и към политиката на партията си. Така ако 240 партии се явят на изборите, то всяка от тях трябва да предложи кандидат за всеки от 240-те изборни района, тоест да се съберат вноски от 240х240 - и правилно, изборите не са пазар за секретни копченца...

31.07 2013 в 15:25

Моля, обяснете по-точно системите!

Във Великобритания се прави всеки октомври - независимо дали ще има избори - преброяване на гласоподавателите. Така няма излишни хора в списъците. Ходи се от врата на врата, както при нас при преброяването. Съответно на новите данни, се разделят избирателните райони, тоест в нашия случай те ще са 240 с приблизително/не точно/ равен брой гласоподаватели.
Изборната кампания е 9 дни. Във всеки район се избира само един кандидат. Въпреки, че е привидно мажоритарна, хората гласуват за политика, която се рекламира по телевизията и в клубовете. Няма втори тур, защото, струва ми се, това е необходимо за страна с огромна територия.

Броенето на гласовете става пред очите на кандидатите от дадения район - там се събират урните, там се брои пред очите на самите кандидати. Кандидатите са винаги само от партии, няма "независими".

Тази система ми се струва най-желязната, а и е с най-дългата история. Освен това - предвид българския гений за фалшификации, струва ми се разумно да се гласува двойно - веднъж в урната, втори път - електронно, но на место, а не от дома.

02.07 2013 в 18:59

Уточнявам - 4% праг при задължителното отбелязване на преференция означава, че при под 4% не се извършва пренареждане.

Например - кандидат 1 е избран от 95%, кандидат 2 е избран от 2% и кандидат 3 е избран от 3%. Принципно 3 би изпреварил 2, но не минава прага и съответно не прережда.

Пример 2 - кандидат 1 е избран от 95%, кандидат 2 е избран от 0% и кандидат 3 е избран от 5%. Вече кандидат 3 прережда 2.

Иначе задължителната преференция ще направи преференциите смислени.

Задължително да се въведе машинно гласуване е другата неотложна мярка. Аман от хартиени чаршафи!

02.07 2013 в 18:18

Аз подкрепям "Пропорционална избирателна система с 4% праг от ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ преференции".

02.07 2013 в 15:18

Ами защото Великото, така ги определи сигурно за да стигнат за мераците на всички нагожденци.
Обаче от 1991 г. избирателите са намалели с 1 милион.
В Нова Зеландия местата в парламента са 120, в Австралия 150 (долната камара), значи ако се направи една съпоставка по население - за България са напълно достатъчни мандати около 130-135.
Ама тоя въпрос съвсем естествено, отново не е на дневен ред.

02.07 2013 в 15:05

Естествено трябва да се замъглява съзнанието на хората, че първо -избирателната система е най-големият проблем на страната, и второ - да се залъжат и доброволно си сложат още по-красив ярем на врата - мажоритарна система.
Великото НС беше избрано 1/2 чисто мажоритарно с два тура, още на втория месец се разбра че някои от най-некачествените и "тихи" депутати бяха избрани точно по-такъв начин и са само пълнеж към лидерите избрани по пропорционалната система.
И преференциите и смесената система са едно нищо ако няма премахване на бариерата и изравняване на броя мандати според пропорцията на действителните гласове.
Всичко друго е изкривяване на резултата от вота, затова недоволството ще продължи отново и отново.

02.07 2013 в 14:58

Защо 240 депутати за 6 милиона българи??!!
За сравнение за 70 милиона италианци имат 900 депутати??!!
До кога??????????????????