КЗК разследва 7 компании за картел на горива и "Лукойл" за злоупотреба

Последна промяна на 25 февруари 2016 в 15:57 9453 14

Комисията за защита на конкуренцията образува производство за установяване на злоупотреба с господстващо положение и антиконкурентни практики (картелни споразумения) на пазарите на производство и продажба на бензин и дизелово гориво, съобщи пресцентърът на Комисията.

Секторен анализ е показал "идентичност в ценовата политика на пазара на търговия на дребно, прилагана от дружествата: „Шел България“ ЕАД, „Ромпетрол България“ ЕАД, „Еко България“ ООД, „ОМВ България“ ООД, „Петрол“ АД, „НИС Петрол“ ЕООД и „Лукойл България“ ЕООД, отличаваща се с продължително задържане на цената на дребно на високи нива и липсата на навременна и адекватна реакция спрямо понижението на цената на едро и производствената цена, което би могло да е в резултат на антиконкурентни практики-картелни споразумения", се казва в прессъобщение на КЗК. 

По отношение на „Лукойл Нефтохим Бургас” АД секторното проучване показва, че през изследвания период цената на автомобилните горива предназначени за местния пазар е по-висока в сравнение с предлаганите от дружеството цени за износ при равни други условия.

"Следва да се посочи, че съгласно икономическата доктрина при нормално функционираща пазарна среда, цените следва да отчитат динамичните промени в търсенето и предлагането, като по този начин се формира равновесна пазарна цена. Пренебрегването на тази функция води до несъвършенства и изкривяване на пазарната среда. Това може да означава, че върху определянето на производствените цени на петролните продукти в България могат да влияят и непазарни фактори, чрез които „Лукойл Нефтохим Бургас” АД да извлече допълнителни икономически ползи по отношение на стопанската си дейност в страната, особено предвид специалното му положение на изявен лидер на пазара на производство и внос на горива в Република България."

КЗК установява наличието на административно-правни бариери пред доставчиците на горива на националния пазар, свързани с функционирането на данъчни складове в страната.

Основен проблем в сектора е, че голяма част от доставчиците не притежават собствени данъчни складове поради невъзможността да отговорят на законовите изисквания за изграждане и регистриране на такива, както и поради недостатъчен финансов ресурс. Условията за отварянето на такъв склад включват уставен капитал от 500 хиляди лева и гаранции до 30 милиона лева за дължим акциз. Преразглеждането и евентуалното облекчаване на някои административни изисквания би стимулирало както предприятията, свързани с производството и реализацията на горива, така и други стопански субекти да инвестират в създаването и регистрирането на нови данъчни складове за горива в страната. По този начин увеличеният внос би оказал конкурентен натиск върху местните доставчици по отношение на цената и условията на доставка.

КЗК препоръчва на държавните органи да предприемат необходимите действия за облекчаване достъпа на търговците до акцизни складове. Това може да стане чрез отварянето на държавни складове и чрез сключване на двустранни споразумения с други страни-членки на ЕС за взаимно съхранение на задължителните запаси от нефт и нефтопродукти на тяхна територия.

В резултат на извършения анализ КЗК образува:

- производство за установяване на евентуално извършени нарушения по чл.15 от ЗЗК и чл. 101 от ДФЕС от страна на „Шел България“ ЕАД, „Ромпетрол България“ ЕАД, „Еко България“ ООД, „ОМВ България“ ООД, „Петрол“ АД, „НИС Петрол“ ЕООД и „Лукойл България“ ЕООД

-производство за установяване на евентуално извършено нарушение по чл. 21 от ЗЗК и чл. 102 от ДФЕС от страна на „Лукойл Нефтохим Бургас” АД.

Продължителността на разследването зависи от редица фактори, като сложност на случая, степен на сътрудничество с Комисията от страна на предприятията, гарантиране правото им на защита, евентуални съгласувателни процедури с Европейската комисия, както и от сроковете по Регламент на Съвета (ЕС) № 1/2003.

banner 545x
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

26.02 2016 в 09:50

На КЗК им е ясно че има картел, проблема е че управляващите са им казали какво не може да правят, същото е и с прокуратурата. От ниския акциз заедно със завишените цени печели Лукойл и тази печалба се разпределя към политиците. Там където има корупция цените са завишени, защото потребителите трябва да покриват страничните разходи по подкупването. Ако правителството не взимаше пари под масата нямаше да има изгода от високите цени и щяха да са спрели това безумие, имат всички инструменти включително могат и по легален начин да изгонят Лукойл от България, както стана в Румъния.

25.02 2016 в 22:03

Прекалено много съвпадения станаха. Неможе точно по време на четенето на доклада сочещ за умишлено проваленото разследване на ктб от страна на герп внезапно да стартира проверка за бензинов картел - нещо за което се е говорило още от герб1 а Костов преди няколко месеца и с данни го доказваше/ Тогава Боко като отговор за неприлично високите цени на бензина каза че подозирал че качеството му е ниско (разследване без резултат пак изместило фокуса)

25.02 2016 в 18:47

Та думата беше за "картела на горива"-има ли го?Има го!И това си беше ясно още при първото управление на гербарите.А КЗК ,чак сега се сетиха ,че го има!И на всякъде са "приятелчетата" на шефа...

25.02 2016 в 18:23

Какво ще прави сега приятелчето Вальо Златев...или вече не му е приятелче...А дали ще ни върнат и пристанището Росенец ,да си стане отново наша си територия и рашките да си ги пратим да си ходят в къщи ,там да си охраняват...Явно бойколеоне доста се е подплашил...ще го разкрият,че не е честен и почтен,че на всякъде са все негови хора ,че мафията си има държава...а идват избори...и "кво прайм ся?"

25.02 2016 в 17:52

Марешки е на път да се превърне в обществен враг № 2. Титлата № 1 принадлежи на момчето дето попита Бойко, какво вижда в огледалото сутрин. В резултат на индуцирания катарзис, олигархията претърпя сериозни (макар че считам временни) загуби.

25.02 2016 в 17:04

Марешки президент!!!

25.02 2016 в 16:41

Доводът с разликите между цени за експорт и за вътрешен пазар е безкрайно тъп.

25.02 2016 в 16:32

А сега ще върнат ли надвзетите суми от шофьорите??? Отдавна е ясно, че държава и институции няма, всеки сам трябва да се спасява. Трябваше да има п 2-3 запалени бензиностанции на верига за да се научат !

25.02 2016 в 16:31

Дааа, няма начин Марешки да не е вътре с тях.Но аз предлагам друго. Независимо картелното споразумение на големите вериги, или вкарването на араби в съсипването на Марешки, българите да образуват картелно споразумение и да го подпомагат в бизнеса му да се разпростре с верига бензиностанции по цялата страна и да е*е мамата на тия ненаситни копелета. Така ще им се върне тъпкано.

25.02 2016 в 16:20

Следва да се види и още нещо, дали цената, която Лукойл плаща за ползване на данъчни складове е еднаква с тази, която плащат външни лица. Ако не е така, има злоупотреба с монополно положение и данъчните складове да бъдат отделени в друга фирма различна от бензиностанциите на Лукойл и Нефтохима и цените да са еднакви за всички фирми, които складират там гориво.