Нено Димов: Очевидно е, че ТЕЦ-ът в Перник замърсява въздуха

Последна промяна на 02 октомври 2019 в 11:27 941 1

В момента няма ТЕЦ-ове, които да горят нерегламентирано отпадъци. Това каза министърът на околната среда и водите Нено Димов в сутрешния блок на БНТ.

„Изгарянето на отпадъци и по-точно на горива е политика, към която ние трябва все по-вече да вървим. В момента в България се изгарят около 3.3% от отпадъците. Средното за Европейския съюз е над 28%. Има държави, това са може би едни от най-зелените държави, които изгарят 50-60%. Само в следващите 15-тина години ние ще трябва да постигнем поне 25% изгаряне на отпадъците, защото максимумът на рециклирането е около 60-65%, а от 2035 г. депонирането по европейски норми трябва да бъде сведено до под 10%", каза той.

Според него изгарянето на биомаса е с показатели, близки до тези на природния газ по някои от замърсителите, но това не означава, че може да бъде горено, без да бъде разрешено.

„Процедурата е тежка и продължителна. Трябва много ясно да се гарантира, че опазването на околната среда и здравето на хората ще бъдат защитени. Процентите, за които говорихме, са общо за изгаряне. Внесеният боклук за 2018 г. за изгаряне в страната е около 10 пъти по-малко от изнесения от България. Изнасяме боклук в различни държави от ЕС“, каза още Димов.

Според него има два типа боклук - едните отпадъци били в така наречения зелен списък, който се движи свободно в ЕС само с попълването на един документ, който минава през митница, и другите, които подлежат на нотификация. Тези нотификации са известните RDF горива.

Нено Димов подчерта, че ведомството му е направило серия изненадващи проверки, последната от които на 26 септември заедно с Агенция „Митници“ и с „Гранична полиция“.

"Проверихме 24 превоза и имаше само 3-4 нарушения в непълнота на документите. Камионите бяха спрени, получиха необходимите документи и продължиха пътя си", допълни той.

Екоминистърът припомни, че по докато ТЕЦ-ът в Перник беше затворен, там е монтирана допълнителна станция за замерване на въздуха.

"След като той започна да работи, имаше повишаване на показателите за серния окис и за фини прахови частици. Те пак бяха в нормата, но бяха по-високи, отколкото докато ТЕЦ-ът беше затворен. Очевидно той допринася за замърсяването на въздуха“, коментира Димов.

По думите му причината да бъдат спрени ТЕЦ-овете в Перник и Гълъбово е, че и на двете места е имало установено нерегламентирано съхранявано гориво.

„Това гориво трябваше да бъде изнесено от площадките и когато това се случи, беше разрешено отново да заработят. Сега няма такова съхранявано гориво. В „Брикел“ бяха инсталирани 10 камери, които следят поточните линии за превозване на горивото, като тези камери имат 24 часа в денонощието 7 дни в седмицата връзка с местната власт и с районната инспекция, а архивите се пазят 6 месеца“, коментира той.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

1005

1

Не е ясно защо ние притежателите на МПС трябва,да плащаме така измисленият "Екологичен данък" нямащ нищо общо с пътищата?Основния замърсител не са МПС, а изгаряните кар-
церогенни вносни отпадъци в нашите ТЕЦове,потребителите на твърдо гориво,самолетите и други.
Кой неграмотник реши,че :
1.Мощността на МПС.2.Годината на пройзводство,3.Мястото на регистрация 4.Наличието на катализатор въздействуват в/у
"Пътната конструкция и съоръженията"
Повече от 4 милиона плащаме за тоя дето клати гората!!!