Kaк One Design Week ще преобрази Пловдив и "Капана"

Мая Младенова Последна промяна на 10 април 2014 в 15:30 5058 0

Бояна Гяурова

Снимка Личен архив

Бояна Гяурова

За седмицата на дизайна тази година разговаряме с директора на традиционния арт фестивал Бояна Гяурова. Следвайки мотото си  "Номад" досегашният Sofia Design Week потегля към Пловдив, вече под името One Design Week*, където ще се проведе между 20 и 29 юни.

- Какво ново да очакваме от дизайн фестивала тази година?

- Новото е, че за пръв път събитието е в Пловдив и е с ново име - вече е One Design Week. Иначе се запазва структурата на досегашния фестивал. Имаме международен форум, много изложби в целия град, богата детска програма. Новото е и че насочваме вниманието към квартал "Капана" в Пловдив, който искаме за 10-те дни на фестивала да превърнем в creative district (творческа зона - б.а.). Да покажем какво е възможното бъдеще на това място.
- Какво мотивира преместването на фестивала от София в Пловдив?
- Toва е общо решение за цялата платформа "Eдно", която е за съвременна култура и изкуства. Идеята ни е работим за децентрализация на културата в България. Искаме да покажем, че има и други интересни места освен София, където могат да се случат големи международни събития като нашето. 
- Как мислите, намерила ли е България вече своето място в световния календар на събитията за съвременно изкуство?
- Миналата година имахме голям успех. Един от най-големите блогове за дизайн Dezeen  включи нашия фестивал и България в картата на важните събития за дизайн в света. Т.е. те ни признаха, че на Балканите това е най-големият фестивал за дизайн и визуална култура. През годините сме имали наистина изключителни имена като директора на Google Creative Lab, Ерик Кеселс, Хайме Хайон, Хавиер Марискал. Един на друг те предават информация за фестивала и когато каним нови хора, те реагират позитивно.
- Кои са големите имена тази година?
- Наистина са забележителни. Идва Джулиет Кинчин, която е куратор в департамента на МоМА (музеят за съвременно изкуство в Ню Йорк) за дизайн и архитектура и има специален интерес към Източна Европа. Идва и Джесика Уолш, която е партньор в студиото Sagmeister & Walsh - една от най-големите креативни агенции. Макар че е само на 26, тя е сред най-търсените имена в момента в областта на дизайна. Занимава се с арт дирекция, автор е на много реклами. За пръв участва и австрийското студио Honey&Bunny, което се занимава с дизайн на храна. Идва Свен Еман, който е криейтив директор на издателство Geschtalten, специализирани в книги за дизайн, изкуство и визуална култура.

Джесика Уолш

За пръв път в програмата на форума включваме и холандското студио Cаtalogtree, които се занимават с инфографика. Теодор Ушев (български аниматор, илюстратор и артист. Неговият филм "Глория Виктория" беше в селекцията за Оскарите) също ще говори на форума.
Имаме много големи изложби - като например испанската "Bravos", която ще представи млади испански продуктови дизайнери. Ще има графичен дизайн от Китай. Техническият институт в Холон идва с интерактивна изложба в кв. "Капана". Ще има голяма изложба за български продуктов дизайн.
Богата е и детската програма с изложби и работилници за всякакви възрасти, например ще има 3D принтиране за деца. Идва и чешка изложба за деца, която представя Радек Пиларж, авторът на "Румцайс", ако си спомняте от детството.

Джулиет Кинчин

- Фестивалът изглежда има амбиция да остави трайна след в градската среда на Пловдив. Обявихте конкурс за нови велосипедни стойки, планирате и преустройство на кв. "Капана". Какво ще се промени там?
- Паралелно с нашето събитие фондация "Пловдив 2019" обяви покана за участие към артисти и дизайнери, които имат желание да ползват място в "Капана", да го получат безвъзмездно за период от една година. Същевременно Desing Week наема около 10 пространства, които дава на дизайнери да работят в тях по време на фестивала. Т.е. показваме потенциала, който това място има да се превърне в някакъв криейтив квартал, в това, което е било навремето.
Нашите фестивали винаги са имали амбицията да създават трайна намеса в градската среда, която да е хубава и функционална. Конкурсът с велостойките дава пример точно за това. 
- Кой може да посети фестивала?
- 90% от програмата е безплатна и достъпна за всички. Единственото платено събитие е международният форум. Стартираме продажбите за него на 10 април. Първите 100 билета ще бъдат на преференциална цена от 65 лева.
*One Design Week е част от фестивалите на "Едно" за съвременно изкуство заедно с познатите Sofia Architecture Week и Sofia Dance Week. Те също се преместват в Пловдив и през 2014-а ще се проведат под нови имена - One Architecture Week и One Dance Week.