Командарев щурмува Оскарите за втори път, но има ли кой да му помогне

Последна промяна на 16 октомври 2015 в 16:20 5939 2

Асен Блатечки в кадър от "Съдилището".

Снощи във филмово студио "Ню Бояна" се проведоха благотворителен търг и изложба в подкрепа на рекламната кампания в САЩ на българския кандидат за "Оскар" тази година - "Съдилището" на Стефан Командарев

Командарев, който е продуцент и режисьор на продукцията, присъства лично на събитието заедно с главния актьор във филма Асен Блатечки, за да се срещне с бизнесмени, творци и други хора, подкрепящи българската култура, сред които беше и министърката на туризма Николина Ангелкова. 

Всеки можеше да окаже съпричастност, като дари пари, които да финансират специални прожекции на българския филм за членовете на академията "Оскар", или да участва в тайното наддаване за 5 ръчно изработени реквизита от холивудски филми, снимани в "Ню Бояна", или от български класики - 2 костюма от "Легендата за Херкулес", 1 от "Коен варварина", 1 на български войн от Първото българско царство с меч и картина от "13-тата годеница на принца".

Освен тях гостите разгледаха изложба с реквизит от известни родни филми, събрана за пръв път на едно място от 3 различни музея - НИМ, ВИМ и Етнографския музей.

"Става дума да помогнем не на мен, а на българското кино, българската култура и България като цяло. Пред 5 години нашият филм "Светът е голям и спасение дебне отвсякъде" успя да постигне най-големия успех на български филм в надпреварата за "Оскар"-ите - той беше в челната деветка, шортлиста. Тогава някои сравниха това нещо с четвъртото място на нашите футболисти в света.

Стаята, където беше реквизитът за търга. Снимка: Дейвид Миров.

Българската броня и меч, включени в търга. Снимка: OFFNews.

Няма да забравя, по една от водещите американски телевизии, когато обявиха номинациите за "Оскар"-ите, коментарът на журналистката беше: "Повече няма да бъркаме България с Боливия". Тогава постигнахме голям успех и сега отново имаме този шанс. Това е промоция не само на българския филм, но и на българската култура и България като нация", заяви Командарев преди прожекцията на снимките зад кадър на "Съдилището" пред публиката.

Реквизит от "Хан Аспарух" и "Борис I". Снимка: Дейвид Миров.

Черепът на Никифор. Снимка: OFFNews.

Режисьорът допълни, че усилията за финансиране на рекламна кампания в САЩ целят да направят филма ни конкурентно способен спрямо кампаниите, които останалите 84 държави правят, тъй като в програмата за всяка творба е включена само една-единствена безплатна прожекция, а от различните страни зависи колко допълнителни прожекции и реклами в специализирани издания ще си заплатят.

Това се налага, за да може да се привлече вниманието на възможно най-много от всичките 5873 членове на филмовата академия в САЩ, които да отидат и да гледат даден филм.

Реквизит от "Време разделно". Снимка: Дейвид Миров.

Сватбите на "Йоан Асен". Снимка: Дейвид Миров.

Ето и какво заяви Командарев пред OFFNews:

До момента имаме подкрепа от доста български институции, списъкът е дълъг - Министерството на културата чрез Изпълнителна агенция “Национален филмов център”, имаме подкрепата на културния институт към министъра на външните работи, имаме подкрепата на Министерството на туризма, на Столична община, НДК, имаме и частни спонсори, които ни помагат - "Виваком", ОББ, така че общо взето идеята е да опитаме да съберем отвсякъде по малко, за да си платим сметката в Америка.

Има ли организирана кампания, в която хората да дарят пари в подкрепа на номинацията на филма?

Нямаше време да се организира, защото всички държави обявяват кандидата си в края на септември, кампанията започва октомври, но за това време успяхме да намерим подкрепа, за да проведем равностойна, минимална кампания Щатите, защото аз съм свидетел какви кампании правят всички останали държави там - ние ще бъдем по-скромни и разчитаме на качеството на филма.

Стефан Командарев.

Със "Света е голям и спасение дебне отвсякъде" направихме скромна кампания, където имахме доста голяма помощ от театъра, не сме разполагали с повече пари в сравнение със сега. Например сръбският кандидат за "Оскар" всяка година получава 50 000 евро директно, без да прави кампания, с които да представи сръбския филм в Америка. Всичките европейски държави са на същия принцип, едно от нещата, които казвам във всичките си интервюта, е, че може би за следващите години, когато мои колеги ще са кандидати за "Оскар", трябва в момента, в който един филм бъде обявен, да има ясен регламент и да му бъде финансирана кампанията. Ако няма кампания, макар и минимална, дори да има човек най-гениалния филм на света, ако се ограничи до една-единствена прожекция, безплатната, която е, няма никакъв смисъл от цялата работа.

Мислите ли вече за следващи проекти?

Имам 2 - единият е нискобюджетен, 6 истории на 6 таксита в рамките на една нощ в София, който скоро се надяваме да снимаме, а другият проект е по един от разказите на Мирослав Пенков.

100 години българско кино

Тази година се навършват 100 години от официалното начало на родната филмова индустрия, белязана от първия български филм "Българан е галант". В чест на юбилея от "Ню Бояна" показаха специално видео с монтаж на "усмивки от старите ленти".

По този повод и вечерта бе съпътствана от изложба с реквизити от най-известните ни исторически, комедийни и дори фантастични продукции.

Към всяко "филмово ъгълче" имаше и любопитна информация. Така например се разбра, че избраният за филм на столетието "Време разделно" е сниман в Родопите, където хората приемат събитията от снимките като истински - проклинат Сърчаджиев, когато гази хляба в сватбената сцена, а Аня Пенчева - когато трябва да се даде на турците. Пенчева през цялото време носи в себе си захарче против уроки.

Най-скъпият български игрален филм пък е "Борис I" от 1985 г. с бюджет от 11 милиона лева. В него Коста Цонев в ролята на Климент Охридски пее на молитвата "Отче наш" на оригинален старобългарски език.

За ролята на хан Кубрат в "Хан Аспарух" от 1981 г. са поканени Кърк Дъглас и Бърт Ланкастър, но първият отказа, а Ланкастър изпраща графика си, който не му позволява да се включи в снимките.

Във филма българските конници се обучават, като секат тикви при езда. Тиквата е пренесена в Европа 900 години по-късно, но за това се сещат много по-късно. Най-масовата сцена в историята на българското кино и на киното въобще е именно в "Хан Аспарух". В нея край Плевен участват 16 000 войници и 1200 коня.

Плакати на български филми в "Ню Бояна". Снимка: OFFNews.

Касички от "Опасен чар". Снимка: OFFNews.

Стефан Командарев е роден в София през 1966 г., завършва Медицинската академия в София през 1993 г., а през 1998 г. — кино и ТВ режисура в Нов български университет.

Филмографията му включва "Балонът" (1997 г.), "Случайни чаши" (1998 г.), "Пансион за кучета" (2000 г.), "Пътят на хармонията" (2001 г.), "Хляб над оградата" (2002 г.), "Азбука на надеждата" (2003 г.), "Светът е голям и спасение дебне отвсякъде" (2008 г.), "Градът на жените баданте" (2009 г.), "Русенска кървава сватба" (2009 г.) и "Съдилището" (2014).

Филмите му са носители на десетки български и международни награди и са обиколили кината и фестивалите по света.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

16.10 2015 в 23:25

Хайде и тоя да поплаче как държавата не му дава парички...А за Оскар никакъв шанс, там търсят клиширани до безобразност драмички, но все пак не толкова слаби.

16.10 2015 в 22:15

Каква реклама иска този нещастник?! Какъв "Оскар" бълнува? Потрошил е държавна пара за един слаб, безпомощен и изсмукан от пръстите филм. И докога разни бездарници ще се упражняват във филмотворчество на гърба на българските граничари? Имам предвид и онова недоразумение "Граница" на Ночев и самовлюбеното лайно Тонев. Попитах един от "творческия екип" на "Граница" с когото служихме в едно и също поделение на южната граница: "А бе, копеле, нали знаеш, че всичко в този филм е пълна лъжа и измислица, ти поне си бил наистина там и знаеш, че е така?". Отговорът му беше:"Да бе, братче, ама такава е конюнктурата сега." Явно, конюнктурата е бетонирана!