Ще има ли София нова акустична зала?

Последна промяна на 28 май 2014 в 22:39 2737 0

Изпълнителният директор на музикална агенция „Кантус Фирмус“ Васил Димитров представи презентация на някои от най-добрите класически и съвременни акустични зали в света.
Васил Димитров представи някои от най-добрите класически и съвременни акустични зали в света

Днес български музиканти, архитекти и общественици се събраха на кръгла маса в Музикалнен център „Борис Христов“, където обсъдиха наложителната нужда от нова зала за акустични концерти.

Единствената голяма концертна зала в столицата, която притежава много добра естествена акустика – зала "България", е завършена през 1937 г. по проект на арх. Станчо Белковски и Иван Данчов. В първоначалния си вид голямата зала "България" е разполагала с 1470 места за публика и със сцена за 100 оркестранти и 200 хористи. На сцената е бил монтиран орган на фирмата "Зауер" с 4 мануала, 72 регистъра и 6000 тръби. Бомбардировката от 24 май 1944 г. разрушава залата, органа и двата рояла. През 1949 г. зданието е възстановено и днес зала "България" е мястото, където всички водещи симфонични оркестри в София провеждат своите концерти.

През 1981 г. в София е открит Националният дворец на културата, чиято зала №1 разполага с 3380 места, но се нуждае от допълнително озвучаване, което не е подходящо за изпълнение на класическа музика.


"Причината да инициираме тази кръгла маса е, че всички оркестри в София - с изключение на Софийската филхармония, практически нямат зала, а пък тази зала се натоварва прекалено много и от факта, че самата филхармония си е резидент-оркестър в нея", каза изпълнителният директор на музикална агенция „Кантус Фирмус“ Васил Димитров.

Всички присъстващи отвхърлиха идеята за пригодяване на друг вид помещение за целите на симфоничните оркестри – спортна сграда, оперна, кино или др. Това компромисно решение е взето от ръководството на Музикалната академия, което е било принудено да пригоди бившия физкултурен салон на немското училище за целите на музикалните си уроци и изпълнения, разказа ректорът на НМА „Панчо Владигеров“ проф. д-р Димитър Момчилов. Но той също не препоръча този вариант на работа.

Сред дискутиращите наболялата тема бяха и главният диригент на Симфоничния оркестър на БНР Емил Табаков, Малина Едрева, председател на Постоянната комисия по образование, култура, наука и културно многообразие към Столична община, Галя Бежанска, директор на Дирекция "Култура" към Столичната община, Надя Захариева, програмен директор "Изкуства и култура" към Фондация "Америка за България".

Участниците в дискусията са категорични, че нужда от нова зала има. С това се съгласиха както музикантите и архитектите, така и представителите на общината, които обещаха подкрепа на начинанието, щом реалният проект за него бъде готов.