Как се справиха телевизиите и радиата с предизборната кампания

Каракачанов води в платените форми на БНТ, Трайков в bTV и Нова телевизия

Последна промяна на 23 ноември 2016 в 13:30 2662 1

Снимка OFFNews

Съвместна пресконференция на ЦИК и СЕМ

Кой кандидат-президент е получил най-много ефирно време в телевизиите и радиата? Платено или безплатно? Отговори на тези въпроси дадоха от Съвета за електронни медии и Централната избирателна комисия на съвместна пресконференция днес, на която бяха представени данните от мониторинга на СЕМ по време на предизборната кампания. 

Данните на Съвета на електронните медии обхващат 40 програми от цялата страна. Данни бяха показани за най-големите електронни медии - БНТ, bTV, Нова телевизия, ТВ Европа, BG OnAir, БНР, "Фокус" и "Дарик". 

Държавните медии

Мониторингът на СЕМ е върху 11 програми на БНР с национален и регионален обхват на разпространение. В програма "Хоризонт" на БНР Румен Радев е лидер в платените форми на участие. Той има 2620 секунди национален ефир, докато далеч зад него втори е кандидатът на РБ Трайчо Трайков с 840 платени секунди. Трета е Цецка Цачева с 660 секунди. 

В безплатните форми на "Хоризонт" най-много секунди ефир имат кандидат-президентите, поставени в графа "други", тоест не някои от лидерите в крайните резултатите. Ивайло Калфин има най-много безплатни секунди в радио ефира - 973, само с 3 секунди по-малко се нарежда Румен Радев.

Силно впечатление прави фактът, че Цецка Цачева няма нито едно безплатно участие в ефира на Българското национално радио, като нейните появи там са само платени. 

Обобщени, данните за БНР за платени и безплатни форми на участие за първите трима на президентския вот изглеждат така: 

Платени участия (в секунди): 

Румен Радев - 2620

Красимир Каракачанов - 0 

Цецка Цачева - 660 

Безплатни участия (в секунди): 

Румен Радев - 970

Красимир Каракачанов - 744

Цецка Цачева - 0

В Българската национална телевизия в графа "платени форми" отново лидер са "другите" кандидат-президенти. 

Красимир Каракачанов е плащал най-много на БНТ за общо 2760 секунди. Втори е Ивайло Калфин с 2460. Марешки и Цецка Цачева са платили за едно и също време - 1920. 

Безплатно най-дълго в ефира на БНТ се е явявала Цецка Цачева - 6240 секунди. Втори е Трайчо Трайков - 5580 секунди. 

Обобщено за първите трима, данните за ефира на БНТ изглеждат така: 

Платени участия: 

Красимир Каракачанов - 2760 

Цецка Цачева - 1920 

Румен Радев - 1800 

Безплатни участия: 

Цецка Цачева - 6240 

Румен Радев - 4680 

Красимир Каракачанов - 3360

Изводът на СЕМ за БНР и БНТ е, че и двата доставчика проявяват въздържаност за иницииране на по-ярки медийни събития за програмно представяне на платорми и личностни качества на кандидатските двойки, като предлагат на кандидатите минимизиран брой диспути и дебати. 

Частни медии 

В двете най-големи частни телевизии в платените форми най-дейно участие е взел кандидат-президентът на Реформаторския блок Трайчо Трайков. Втори по платено време също в двете медии е Румен Радев. 

СЕМ отчитат, че bTV е предложила на своите зрители първи директен дебат между основните претенденти, като тази медийна политика е породила широк обществен интерес и отзвук. 

Трайков има 1450 секунди платено време в bTV, а Радев - 1360. Далеч за тях са Каракачанов с 600 и Цачева със 180. 

В безплатния ефир ситуацията изглежда коренно различно. Цачева е получила 10060 секунди, Трайков 8160, Калфин 8080, а Радев 7740. 

Така сумарно двата вида данни дават най-много ефирно време на Цачева, Трайков и Радев. 

В изборната кампания за президент и за референдум Нова телевизия, в сравнение с bTV, не показва толкова голяма активност в програмните решения. Медията заложи на индивидуални участия, излъчи два дебата между претендентите за президентския пост, но не и между първите двама, отбелязва се в доклада на СЕМ. 

Най-много безплатно ефирно време в Нова телевизия има Каракачанов, а след него с малко изостава Трайков. Обобщените данни за платено и безплатно ефирно време показват следното: 

"Други" кандидати - 10490

Трайчо Трайков - 8558

Красимир Каракачанов - 7973 

Ивайло Калфин - 7418

Изводът на СЕМ е, че и в двете телевизии (bTV и Нова) липсваха мнения на граждани под формата на анкети или репортажи с две твърде незначителни изключителния, което може да бъде счетено като липса на електорален глас в ефира. 

В "Дарик" радио се наблюдава, че медията определено е предпочела безплатните форми и те преобладават над платените. Това, според СЕМ, се дължи на организирания по традиция т.нар. "задочен диспут" - записани разговори с представители на политическите формации. 

В платените форми на "Дарик" води Румен Радев с 4740 секунди ефирно време, втора е Цачева с 3550, далеч зад първите двама е Ивайло Калфин с 950 секунди. 

В платените форми на радио "Фокус" ясно изразен лидер е Цецка Цачева, която си е платла за 11 734 секунди ефир или близо 200 минути. Ивайло Калфин е втори в изследването на СЕМ с 7053 секунди. 

Съветът за електронни медии констатира, че извърешният мониторинг показва, че кампанията е била нединамична и неинтензивна. 

"Медиите съобразиха предизборните си програмни сегменти с всички стари и нови изисквания, рестрикции и препоръки на Изборния кодекс, но с малки изключитения", пишат от СЕМ. 

Съветът за електронни медии допълва още, че е доставчиците на медийни услуги, независимо от профила си, полагат все повече усилия да следват принципите на медийното съвременно обществено повдение: безпристранстост, баланс, неутралност, почтеност и обективност.