1/3 от българите без интернет у дома - бил скъп и безинтересен

Последна промяна на 08 декември 2017 в 13:04 3427 2

Снимка pixabay.com

Домакинствата с достъп до интернет у нас са се увеличили над три пъти и половина за 10 години (2007-2017). Въпреки това близо 1/3 от хората нямат такъв и обясняват, че "нямат нужда от него (не е полезен, интересен и др.)", че им липсват нужните знания и умения, че оборудването е скъпо.

Това показват резултатите от изследване през 2017 г. на Националния статистически институт за използването на информационно-комуникационни технологии (ИКТ) в домакинствата и от лицата.

В 67.3% от домовете има интернет (при 19% през 2007 г.), в 63% - компютър, лаптоп или таблет (23.3% през 2007 г.). Най-висок е делът по първия показател в Югозападния и Южния централен район - 70.5% и 70.4%. Най-нисък е в Северозападна България (57.8%).

Движещата сила са децата - 87.2% от домакинствата с деца използват глобалната мрежа, в останалите процентът е 62%.

От 32.2% без достъп до интернет у дома 53.6% обясняват, че им липсват знания и умения, за да работят в мрежата, 48.8% опонират по друг начин: нямам нужда от него, не е полезен, нито интересен, казват те. Близо 30% от тези 32.2% казват, че оборудването им е скъпо.

През 2017 г. 58.8% от хората между 16 и 74 г. използва компютър всяка седмица - всекидневно или поне веднъж на 7 дни.

Най-активните потребители на компютри и интернет са на възраст между 16 и 24 г. С увеличаването на възрастта намаляват желанието и необходимостта от присъствие в глобалната мрежа - 16.3% от хората между 65 и 74 г. сърфират редовно, а 15.7% използват компютър в ежедневието.

Мъжете са по-активни от жените - 59.7% от мъжете използват компютри, а 63.0% - интернет, докато при жените относителните дялове са съответно 58.0 и 60.8%.

Значителна е разликата на висшистите и останалите. 89.8% от хората с висше образование използват компютър в ежедневието си и 90.2% сърфират редовно в глобалната мрежа. Едва 27.7 и 32.0% от хората с основно или по-ниско образование се възползват от възможностите на компютрите и интернет.

Най-често пред компютъра са учащите (95.6%), а 97.8% сърфират редовно.

За редовните интернет потребители мрежата е средство за общуване - 97.4% използват мрежата за телефонни или видеоразговори, участие в социални мрежи, изпращане/получаване на е-поща или споделяне на собствено създадено съдържание (текст, снимки, музика, видео) в уебсайт.

Най-популярната социална мрежа у нас е Facebook, като 38.5% от редовните интернет потребители проверяват акаунта си по няколко пъти на ден. 87% четат онлайн вестници, новини, списания, търсят информация за здравето, за стоки или услуги. 13% публикуват мнения по обществени или политически въпроси в сайтове, участват в онлайн анкети или гласувания или търсят и кандидатстват за работа.

През годината 12.1% са наели жилище от друго частно лице чрез специализирани платформи за споделено настаняване като Airbnb или чрез социални мрежи. Намаляват хората, които се възползват чрез мрежата от споделеното пътуване - 3.9%.

20.7% са търсили онлайн съдействие или информация от държавната администрация.

44.3% от потребителите могат да копират или преместват файлове или папки, а 27.9% - да работят със софтуер за обработка на текст. 19.9% се справят с инсталиране на софтуер или приложения, 15% умеят да правят презентации. Само 1.2% са посочили, че могат да пишат програмен код на език за програмиране.

17.7% пазаруват онлайн, често те са между 16 и 34 г. Най-често се купуват дрехи и спортни артикули. Купуват се и стоки за дома. Почти 3/4 никога не са пазарували по интернет.

banner 545x
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

5203

2

поп Дръвчо

08.12 2017 в 17:02

1/3 от българите към всичко което не се яде и пие имат радикалното виждане Еееееееееееееееебалсъмго. Като се съчетае това с напредналата средна възраст на населението и функционалната неграмотност на младите (пък и на по-старите) резултатът излиза потресаващо добър.

800

1

limlim

08.12 2017 в 14:43

Не е важно колко нямат, важно е тези, които имат, за какво го ползват!!! Ако е, да си качат във Фьейса новото сьелфи от купона с Пьешо??? Или новото Вирсачи от дрипшопа? А?