Бонус-малус нарушава граждански права, смята омбудсманът

Последна промяна на 28 ноември 2018 в 13:41 4256 2

Омбудсманът Мая Манолова изпрати становище до председателя на Комисията за финансов надзор Карина Караиванова по повод общественото обсъждане на проекта на Наредбата, която въвежда т. нар. система „бонус – малус“, чрез която ще се коригира размера на застрахователната премия според поведението на водача на моторното превозно средство. 

Мая Манолова е категорична, че проектът на Наредбата нарушава правата и интересите на гражданите, защото остава впечатление, че в нея са изведени на преден план интересите на застрахователите.

Омбудсманът подчертава, че съгласно Кодекса на застраховането по задължителната „Гражданска отговорност“ на автомобилистите са застраховани собственикът, ползвателят и държателят на моторното превозно средство. Това изключва автоматично МПС-тата като обект на начисляване на клас бонус-малус.

„Вината за нанесени вреди и съответно отговорността за тях може да се търси само и единствено от водача. Не автомобилите са причина за високия брой на пътнотранспортни произшествия за 2016 и 2017 г. Не автомобилите са причина за високия брой на установените нарушения при управлението им. Причината е човешкият фактор. Оттам нататък всички правила, свързани с определяне, прехвърляне на бонус-малус и т.н. на МПС са незаконосъобразни, необосновани и несправедливи“, пише в становището си Манолова.

Тя е категорична, че аргументът на КФН, че така ще се избегнат злоупотреби от страна на недобросъвестни шофьори, не почива на никаква житейска и правна логика.

„Що за аргумент би било да погазваш права на изрядните купувачи на автомобили, само за да спреш неизряден водач да заобиколи системата“, пита риторично омбудсманът.

В становището си Мая Манолова посочва още, че чрез намаляване на застрахователната премия се стимулират водачите, които през съответния период са спазвали правилата за движение и не са допуснали нарушения или ПТП. Но от друга страна, се допуска същите тези водачи да бъдат наказани за това, че купуват автомобил, с който е извършено нарушение или ПТП, за което те нямат вина и не носят отговорност.

Манолова обръща внимание още, че не е редно собственик на МПС да носи отговорност за поведението на друг шофьор, извършил нарушение със същия автомобил.

Общественият защитник подчертава, че е необходим механизъм, по който неправомерно взетите суми за застрахователна премия, да бъдат възстановени в най-кратък срок от застрахователя.

„Не става ясно как са определени по тежест нарушенията, при които се повишават наказателните точки, влияещи на малуса на лицето, предвид една от целите на Наредбата – да се създадат условия за намаляване на ПТП и особено на тежките от тях“, посочва още Мая Манолова.

Според нея размиването на отговорност, вменяването на чужда вина, с което се приравняват изрядните водачи с нарушителите, не е начинът за създаване на условия за намаляване на ПТП.

В заключение омбудсманът предлага на КФН, МВР, МТИТС да направят задълбочена оценка на последиците, които биха предизвикали разпоредбите на Наредбата, за да се намерят справедливи механизми за прилагане на системата бонус-малус.

banner 545x
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

4009

2

случайно прочетох

28.11 2018 в 14:23

В случая, Манолова е права.
Отговорността е на "зад кормилното устройство".

1000

1

Танзопен

28.11 2018 в 14:20

ПРОСТО Е!

Застраховка "Гражданска отговорност" трябва да е на "Шофьор". Това е практиката по нормалните страни.
Който иска да кара си прави застраховка. Именно затова се казва "ГРАЖДАНСКА" НА ЧОВЕКА!!!

Който има нарушения плаща повече, който няма нарушения плаща по-малко. ТОВА е ПРЕВАНТИВНО ВЪЗПИТАТЕЛНО!

Ако шофьора избяга, отговорност носи "собственика му", на кого го е преотстъпил за ползване.

Когато собственика не е шофьор, то той има избор да си направи предварително застраховка (съмнявайки се недобросъвестност на този, на който е дал колата си) или да си плаща обещетенията на избягалия шофьор.

Лизингодател/Рентиер преостъпва "отговорността" на лизингополучателя/ползвателя.

Застраховка "Каско" е на автомобила, тя е имуществена застраховка, за да си караш и спиш спокойно.