Учителите - основа на промяната към дигитализация

Предвижда се модерна образователна платформа, достъпна за педагозите

Последна промяна на 04 октомври 2018 в 13:26 218 0

„Новите професии, които ще получават добри пари, ще са свързани със създаването на дигитално съдържание”. Това заяви главният изпълнителен директор на VIVACOM Атанас Добрев по време на кръглата маса „Учители за дигитално образование”, част от инициативата на VIVACOM и в. „24 часа” „Образование 4.0”.

„Качеството на образованието ще определи дали България ще стане развита, богата и добре изглеждаща държава, или ще сме на опашката и само ще се оплакваме”, категоричен беше Добрев.

Създателите на съдържание са бъдещите добре заплатени хора, заяви той. „Трябва да се опитаме децата ни да създават цифрови съдържания и бъдещи изкуствени интелекти и да могат да манипулират това, което правят.”

Във форума, който се проведе в НДК, взеха участие еврокомисарят по цифрова икономика и общество Мария Габриел - патрон на събитието, министърът на образованието Красимир Вълчев, ректорът на СУ проф. Анастас Герджиков, Ваня Кастрева, директор на Регионалния инспекторат по образование. Оживената дискусия с участието на десетки директори и учители на основни, средни и професионални училища от цялата страна, беше модерирана от Гергана Паси, председател на Дигиталната Национална коалиция и Дарин Маджаров, основател на дигиталната платформа „Уча.се”.

„Цифровите умения са в основаната на начина по който живеем, учим и работим”, каза Мария Габриел. Тя похвали събитието, че събира за първи път и трите върха на триъгълника ученици - учители - родители.

Габриел посочи, че трябва да се прецени за кои учебни програми може да се прилагат интернет платформи, които са възможни за всички предмети, и дали може да се стартира бързо с малки работни проекти.

Цифровото съдържание трябва да подкрепя педагогиката, а не обратното, настоя българският еврокомисар.

Министърът на образованието Красимир Вълчев също беше категоричен, че промените в образователната система не могат да станат без учителите. Затова министерството предвижда продължаване на обучението на учителите, които преподават „Компютърно моделиране“ в трети клас, в рамките на програми за квалификация на национално и училищно ниво. 105 млн. лева ще бъдат отпуснати за обучения за ученици и за учители, които преподават чрез информационни технологии и създават дигитални уроци. Процедурата ще обхване всички 1949 общообразователни училища. По този проект децата ще се учат да програмират в извънкласни занимания още от първи клас, уточни министърът.

Предвижда се и създаване на модерна образователна платформа, достъпна за всички учители, които ще могат да я използват в клас и да преподават по различен начин. Новите методи на преподаване, новите учебни програми и начини на оценяване в условията на дигитализация, според министър Вълчев, ще доведат до по-добри резултати.

В момента 1100 училища имат Wі-Fі. Очаква се следващата седмица да бъдат отпуснати 7 млн. лева за други 700, а до началото на следващата година ще има мрежа и в останалите 600, съобщи още министърът на образованието.

Инициативата „Образование 4.0” се провежда с подкрепата на МОН и Столична община, и в партньорство с Дигиталната национална коалиция.

До края на годината ще се състоят още две кръгли маси – за родители и ученици.