Трагедията с Чапекоензе повторила инцидент с ТУ-154 на БГА "Балкан"

Последна промяна на 01 декември 2016 в 15:11 11921 0

Катастрофата, при която загина почти целият бразилски футболен отбор Чапекоензе, е изключително рядко срещан тип инцидент, а един от малкото му аналози е със самолет на българската авиокомпания "Балкан". Това заяви пред OFFNews специалистът по въздухоплаване и бивш шеф на звеното за разследване на инциденти в авиацията Ангел Борисов.

"По принцип да падне самолет заради това, че му е свършило горивото, е една от най-невероятните причини за подобни трагедии. Авионормите изискват горивото да е достатъчно не до крайната точка на определен полет, а и за пренасочване до резервна аерогара плюс още 30 минути полет", обясни Борисов.

Според него при трагедията със сигурност става дума за грешка на пилота, а вероятно на колумбийското РВД.

"По време на инцидента е имало слаба видимост и гръмотевична буря. Дори и хората на земята да са подлъгали пилота да кръжи и да изчака времето да се оправи, то той е напълно независим и нищо не е пречело да насочи машината БАЕ-146 към резервно летище", подчерта Борисов. 

Според него катастрофата, при която загинаха 76 души и оцеляха едва шестима, наподобява много на инцидент от 70-те години със самолет ТУ-154 на БГА "Балкан".

През 1977 година държавната ни авиокомпания пpeдocтaвя нa Lіbіаn Аrаb Аіrlіnеѕ cвoи caмoлeти зaeднo c eĸипaжитe зa тaĸa нapeчeнaтa "бoгoмoлcĸa aĸция"- пpeвoз нa ислямски поклоници oт Tpипoли дo Джeдa (Meĸa) и oбpaтнo.

Πо това време Либия и Египет са били в обтегнати отношения и е било в сила разпореждане на Муамар Кадафи полетите да избягват въздушното пространство на съседната арабска държава. Това затруднявало пилотите на "Балкан", които на връщане летели при насрещен вятър и със силно претоварени самолети с торби пясък от Мека за близките и роднините на поклониците. Самолетите имали право междинно кацане в Бенгази за презареждане преди да продължат към столицата Триполи.

Катастрофата с българския самолет станала точно преди 39 години. На 1 декември 1977 г. българският ТУ-154 пада в скалиста местност близо до военното летище в Тобрук. Първо се удря в земята опашната част, а след това машината се разцепва на две. 

Загиват 57 от пътниците, а 73-а оцеляват. 

"В случая определено имаше пилотска грешка. Летели са на ниска височина при спуснат колесник и са изхарчили горивото в пъти по-бързо, отколкото е трябвало. След катастрофата хората в Бенгази, откъдето бяха основната част от поклониците, искаха да линчуват екипажа. Страстите се успокоиха едва след като Кадафи излезе по телевизията и защити професионализма им. Каза, че те са спасили хората, които са останали живи и че жертвите са отишли при Аллах", разказа Борисов, който по това време е бил представител на държавната компания в Джамахирията.

banner 545x
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !