Петокласничка откри нова молекула

Последна промяна на 08 февруари 2012 в 21:56 2297 3

Клара Лейзън и Робърт Зоелнер
Клара Лейзън и Робърт Зоелнер

10-годишно момиче от Канзас откри нова молекула в час по химия. Петокласничката Клара Лейзън е създала комбинация от кислородни, азотни и въглеродни атоми, наречена за „по-кратко“ тетранитратоксиводород. Шокиращото откритие било направено, когато учителят ѝ по химия раздал на класа пластмасови комплекти за създаване на молекули, като на нея се паднала тази на нитроглицерина.

Когато тя върнала новата комбинация от атоми на учителя си, той го разгледал обстойно и не успял да установи дали тя съществува. Затова я снимал и я пратил на своя близък приятел от Хъмболдския университет - професорът по химия Робърт Зоелнер, който мигновено можел да разпознае дали една молекула съществува. Този път обаче не е успял.

Зоелнер вкарал данните за новата структура в „Химични абстракти“ - онлайн база данни, съдържаща публикации по химия от 1904-а година насам. На екрана се показал само един научен труд, съдържащ молекула с такъв състав, но подредбата им била по-различна.

Професорът проучил малко повече и установил не само, че молекулата на Лейзън е уникална, но тя също така може да складира енергия. Тя съдържа същата комбинация атоми като нитроглицерина. Ако някой химик успее да създаде новото откритие по синтетичен път, тя би могла да складира енергия, да създаде голяма експлозия или нещо между двете. „Кой знае?“, пита Зоелнер.

Той е пуснал доклад за откритието към списание „Изчислителна и теоритична химия“, като е записал Лейзън и нейния учител Кенет Боер като съавтори. Тепърва синтетични химици ще се опитат да създадат молекулата, но ако успеят, това ще достави още един начин на учените да съхраняват енергия.

Какъвто и да е резултатът, откритието изглежда е подтикнало малката Клара към науката. Зоелнер твърди, че тя има голям интерес към биологията и медицината и се радва, че момиче на нейната възраст се интересува от такива науки, тъй като по негови наблюдения това е голяма рядкост.

„Жените често са добре подготвени за гимназията и университета, но поради някаква причина рядко записват научни програми“, твърди Зоелнер. „Ако задържа нейния, както и интереса на няколко от нейните съученици към науките – то тогава съм успял в живота.“

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

09.02 2012 в 09:39

Бях свидетел преди време, как студент направил много по-бърз транслатор за времето си от съществуващите на пазара получи 4 по транслатори, защото на изпита беше описал своя транслатор. В България отдавна управлява агресивната простотия, която методично извършва отрицателна селекция и резултатите са на лице - докато знаещите немеят, тълпата възторжено ръкопляска на мускулести тъпоглавци, които гледащи на една страна, с дрезгав глас дават прости решения на сложни въпроси. Почти сме стигнали натам където ни засилиха преди много години, но не в комунистическата утопия за бедните, а в една антиутопия, която може да се нарече идиокрация по едноименния филм.

09.02 2012 в 09:21

Не на шега е вярно, че в BG Клара ще има слаб 2

08.02 2012 в 23:59

Aко Клара Лейзън учеше в българско училище:
-ще има забележка в дневника "Не внимава в час !"
-ще има забележка в бележника "Ученичката се занимава със странични дейности ! Моля вземете мерки!"
-ще има оценка слаб 2 по химия (не познава молекулите и си измисля разни други)
-ще бъде докладвана на Педагогически съвет за налагане на наказание по чл.139 ал.1 т.2 от ППЗНП
(извършване на дейности в полза на училището в свободното от учебни часове време)
-ще разбере, че е включена в Клуб "Златна бримка" по проекта УСПЕХ и ако не посещава заниманията в (събота -9.00ч.), ще бъдат наложени финансови санкции