БДЖ продължава да повтаря едни и същи грешки

Последна промяна на 16 ноември 2019 в 08:15 8878 0

На 10-и ноември БДЖ - Пътнически превози обяви обществена поръчка за закупуване на до 30 броя пътнически вагони втора употреба от немските железници за близо 1 милион евро. Тази бройка включва 13 смесени (първа и втора класа) и 17 второкласни вагона, от които някои имат място за превоз на велосипеди.

На пръв поглед новината изглежда положителна, защото железниците постоянно се оплакват от недостиг на вагони, а една такава доставка би закърпила положението, но ако се вгледаме по-внимателно ще разберем, че нещата не са толкова розови. 

Всъщност въпросните вагони, от които немските железници с удоволствие се отървават, са произвеждани в периода 1959 - 1980 г. във ФРГ като т. нар. n-вагони и са същия тип като ex-DB вагоните (определяни от пътниците като конски вагони), които БДЖ закупи през 2010 година. От тях всички пътуващи се оплакват, защото са неудобни и предназначени за регионални пътувания, а националния превозвач има навика да ги използва за дълги разстояния като например София – Видин.

По-фрапантното е, че вагоните, които БДЖ смята да закупи, са дори предишния по-стар модел от този, който се експлоатира в България и въпреки че в началото на века са минали лека модернизация, са на повече от 40 години! Това означава, че не след дълго и те ще трябва да бъдат подменени. Тези, така наречени Regio вагони, са неподходящи за пътувания над 1-2 часа, защото са с неудобни седалки и минимално пространство между тях, а също и заради разположението на местата, което пътниците вече познават. Регионалните разстояния у нас се обслужват главно от мотрисите Siеmens, които скоро също предстои да бъдат ремонтирани, и от вече наличните ex-DB и други вагони, което навежда на мисълта, че може би новозакупените вагони ще бъдат експлоатирани на дълги разстояния като София – Бургас. Това би било наистина неподходящо и би довело до отлив на пътници и обратен ефект.

Избраните возила са неклиматизирани, с остаряла спирачна система и освен наличните в салоните електронни дисплеи, показващи следващата гара, с нищо не променят създалата се вече за БДЖ представа за неудобни и остарели влакове. Цената, на която държавният превозвач очаква да закупи вагоните наистина е доста ниска, но тук идва въпросът дали си струва да се пести за сметка на качеството и комфорта и дали закупуването на по-малко, но по-подходящи за дълго пътуване вагони, не би било по-добра инвестиция.