Арх. Борислав Игнатов: Въздухът на София съвсем не е безопасен

Последна промяна на 10 октомври 2019 в 12:28 5795 3

Днес AirBG.info обяви данни за нивата на азотен диоксид (NO2) в столицата: През август, в средата на все още намален интензитет на автомобилния трафик, 20 локации са в нормите, 9 са с по-високи нива, а при 2 са отчетени критично високи стойности (близо 2 пъти превишение) на азотен диоксид. От началото на учебната година, в продължение на 10 дни интензивен трафик (за периода 16.09 - 26.09), над 60% от резултатите са над средногодишната норма, като на места превишенията са над 2 пъти.

Високото замърсяване с азотен диоксид в най-натоварените от трафика места крие огромни опасности. Азотният диоксид (NO2) е токсичен и при високи концентрации може да причини дори и смърт. Високите нива на азотен диоксид във въздуха имат неблагоприятни здравни последици, свързани с респираторни проблеми (включително възпаление на дихателните пътища при здрави хора и повишени респираторни симптоми при хора с астма) и чернодробни заболявания. Установена е връзка между краткотрайните излагания на замърсяване с NO2 и увеличения брой посещения в спешна помощ, както и хоспитализации поради респираторни заболявания.

На застрашени от риск са хората, които живеят или работят близо до натоварени пътища, както и хората с белодробни заболявания, деца, възрастни и хора, извършващи активно дейности на открито

Азотният диоксид се отделя при горенето на изкопаеми горива при високи температури. Основните източници на азотен диоксид са превозните средства, електроцентралите, промишлени източници на емисии и нетранспортни източници, като строителство и градинско оборудване (моторни резачки, косачки). Всички тези източници работят с изкопаеми горива.

В София основният източник на азотен диоксид са моторните превозни средства, като дизеловите имат повече емисии. Според официалните източници в града няма наднормено замърсяване през последните години. Следва да отбележим обаче че през годините такова е имало. Например през 2011 г. и 2012 г. станция Орлов мост е показвала превишение на средногодишната норма. Заради преместването на станцията не можем да бъдем спокойни за качеството на въздуха там. В някои станции като „Хиподрума“ и „Павлово“, които са в близост до бул.“Цар Борис III“, въпреки че не са транспортно ориентирани станции и тази в „Хиподрума“ е отдалечена от пътното платно, през годините сме наблюдавали превишение и на средно часовата норма.

Изнесените днес данни от гражданската организация AirBG за измервания на азотен диоксид през изминалото лятото от юни до края на септември в София, както и измервания на Сдружение За Земята през зимата на 2017-2018 г., показват притеснителни резултати в редици точки на града. И двата източника показват, че в районите с висок трафик измереното замърсяване за съответните периоди е над допустимите годишни норми. Например на Лъвов мост, на Орлов мост и въобще по протежението на Цариградско шосе и бул. "Сливница", а тревожни данни има дори и за станции разположени в квартални улици край училища и детски градини. Всичко това налага засилен мониторинг за нивата на NO2 и мерки за намаляване на трафика в града.

Основните притеснения са свързани с това, че броят на автомобилите, както и задръстванията в града непрекъснато растат. Освен това има изключително натоварени артерии, на които няма мониторинг, например бул. „Сливница“.

Мерките, които ще предприеме Демократична България са:
1. Засилен мониторинг:
- Ще настояваме Изпълнителна агенция по околна среда да върне максимално бързо станцията на Орлов мост, за да имаме информация за състоянието в тази критична точка.
- Ще разположим станции на СО по най-натоварените артерии
- Ще работим с гражданските и научните организации като използваме и анализираме съвместно техните данни.
2. Намаляване на използването на МПС (включително тежки машини), особено на най-замърсяващите за сметка на придвижване с градски транспорт, велосипеди, пеша.

Нашата програма предвижда радикална промяна на мобилността в София: ще реализираме мерки като развитие на мрежата, честотата и удобството на обществения транспорт и продължаване на електрифицирането му, ускорено развитие на велосипедната и пешеходна инфраструктура и микромобилността, промени в достъпа на автомобили до центъра на града, забрана за движение в града на определени категории превозни средства, въвеждане на ефективни стимули за употреба на електромобили и хибридни автомобили - мерките ще имат значителен ефект за повишаване на качеството на въздуха в столицата.

banner 545x
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

15126

3

Стефан

11.10 2019 в 00:24

Въздухът изобщо е опасно нещо, и то навсякъде. Понеже в него има ... МанИ-манИ ...
Освен това е възможно най-тежкият наркотик. Абстиненцията настъпва по-малко от 20 секунди след последната доза, а зависимите умират най-много три минути след това.

Нямам идея кои и какви са тия въздушни информатори, но очевидно са тежко неграмотни хора, с които не си струва да се свързва нормален човек.

1005

2

До "Случайно прочетох" Относно цената на билетчето
Колко трябва да е цената на билета?
Година Цбилет Средна работна заплата

1989 г. 0.06 лв 274лв
2019 1.60лв 900 лв
900:274=3.28 пъти
Следователно цената на билета би трябвало да е:
Цена билет(2019 г.)=0.06 х3.28=0.20 лева
Тоест 8 пъти по-висока или в любимите проценти 800%

4009

1

случайно прочетох

10.10 2019 в 14:18

А нещо за цената на билетчето?