Лукойл ни продава най-скъпия дизел в Европа

В Австрия нафтата падна под 1 евро, у нас е с 40 стотинки по-скъпа

Последна промяна на 17 август 2015 в 15:25 59873 87

Когато започнаха протестите срещу цените на горивата, дизелът у нас беше сред най-евтините в Европа. Сега е с 35 стотинки по-скъп, отколкото в Люсембург.

Под 1 евро за литър се продава дизелът в Австрия. Към днешна дата точната цена е 0,987 евро, сочат данните на Европейския енергиен портал.

В България обаче цената е 1,186 евро или близо 40 стотинки повече.

Дизелът в бензиностанциите в България вече е по-скъп отколкото във Франция (1.136 евро) и Германия (1.167 евро), но най-шокиращата разлика е с Люксембург. В най-богатата европейска страна, в която средната заплата е около 11 пъти по-висока отколкото у нас, а минималната заплата е 1923 евро, дизелът е с 37 стотинки по-евтин, отколкото в България или точно 1.003 евро. Най-евтин е дизелът в Литва - 0,96 евро за литър.

Цените на бензина (вляво) и на дизела (вдясно) в Европейския съюз. Източник: Европейски енергиен портал

В най-бедната страна в Европа средната цена на дизела вече е по-висока, отколкото средната цена в Европейския съюз (1.179 евро).

И това е при положение, че акцизите и данъците у нас са сред най-ниските. Дизелът в България е категорично най-скъп в сравнение с целия Европейски съюз. Дизелът у нас струва 0.658 преди да бъде обложен с акциз и данък. В Австрия е 0,398 евро, в Белгия 0,403, в Германия - 0,495 евро.

Европейският енергиен портал пресмята 3 компонента в цената на горивата - акциз, данък и чиста цена.

В чистата цена влизат разходите за суровините, преработката им и печалбите на производителя и бензиностанциите. Тъй като цената на суровия петрол е еднаква навсякъде по света (освен ако Лукойл нарочно не купува по-скъп петрол от Русия), може да се каже, че почти цялата разлика се формира от печалбата.

Цените на бензина (вляво) и дизела (вдясно). Първата колонка е чистата цена, втората е акцизът, третата - данъкът, четвъртата е крайната цена към потребителя. Източник: Европейски енергиен портал

Акцизът в България е най-нисък в целия Европейски съюз - 0.330 евро за литър. Точно толкова е акцизът и в Гърция, Литва, Латвия, Люксембург и Испания.

В Испания обаче крайната цена по бензиностанциите е 1.114 евро или 14 стотинки по-малко, в Литва е 0,96 евро - 44 стотинки по-малко, а в Латвия 1.039 цента или с 24 стотинки по-малко, отколкото у нас.

По отношение на данъка България е по средата. У нас той е 0.198 евро за литър. Най-нисък е в Люксембург - 0.146 евро за литър. В Унагария обаче данъкът е с 4 цента (8 стотинки) по-висок от нас, а в дизелът е с 6 стотинки по-евтин.

Бензинът

Само в 4 страни бензинът е по-скъп от България, преди облагане с данъци и акцизи.

У нас литър бензин преди данък и акциз струва 0.617 евро. В Австрия и Швеция е 0,48 евро, а средната цена за Европа е 0,56 евро.

Илюзията, че бензинът в България е по-евтин идва от драстично по-ниския акциз. У нас той е 0.363 евро за литър, при 0,55 евро средно в Европа. Т.е държавата се отказва от 37 стотинки на всеки литър, за да даде на производителя и дистрибутора конкурентно предимство, в което да генерира по-висока печалба. Към това трябва да се добавят още 8 стотинки бонус от данъка, който в България е третият най-нисък в Европа.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

22.11 2015 в 18:15

Лукойл го продава на цената на която го дава и на Македония,където дизела е по евтин.Само че акциз,ддс и т.н.
са повисоки в България и затова крайната цена е по висока.Сърдете се на Б.Б. и компания.

20.11 2015 в 23:35

Значи в Австрия нафтата паднала под 1 евро, а тук австрийската ОМВ ни я продава на цената на Лукойл, Ромпетрол и Еко! За което е виновна Лукойл, разбира се!

30.08 2015 в 20:54

Каквото и да се БОЙКО-тира, "Рафинерията" не губи!!! Ограмната част от пазара се захранва именно от нея! ТЯ е в състояние да смачка всички начинания за промяна на статуквуто. Чува се , че инвестицията в хидрокрекинг е няколко милиарда...! Как очаквате, някой да се откаже от прогнозната печалба от това?! Ако в , тази страна имаше ПОЛИТИЦИ загрижени за народа, нямаше да се правят PR-акции за цените предизборно, а щеше да се преговаря с РАФИНЕРИЯТА и да се искат конкретни параметри на нещата! Сега , какво излиза - РАФИНЕРИЯТА помогна на БАТМАН да печели политически девиденти, а това струва! Кой ще плати-сетете се сами!

24.08 2015 в 08:32

За всичко е виновно правителството.ГЕРБ+РБ

21.08 2015 в 12:37

Ако потребителите бойкотират една от веригите за гориво, какво ще стане с цените в случай че имат картелно споразумение ?

20.08 2015 в 15:40

Боко Тиквата загубил пак на карти от шефчето затова така.
В робска държава народът плаща скъпо и работи евтино. Да благодарим на старанието на дпс, герб, бсп и ндсв.

20.08 2015 в 14:32

Дизелът в БГ струва точно толкова колкото в Гърция, Румъния и Словения. Просто е такава цената в региона. Повишеното търсене държи високи цени.
Освен това стига спекулации, че Лукойл е монополист. Нефтохим успява да задоволи под 50% от нуждите в страната. Всичко друго е внос. От Гърция и от Румъния, откъде другаде.
Ако го докарват от Австрия пак няма да им излезе сметката за ниска цена.
Лично мнение, разбира се.

20.08 2015 в 06:12

Значи Костов ще се окаже прав. Отново.

20.08 2015 в 01:56

Просто ЛУКОЙЛ начисляват като разход и милионите давани за подкупи на високо ниво... За да могат необезпокоявани да ни цакат с качеството и цените на техните не само горива , а и на всички стоки продавани от веригата им...Да сте чували "Оди на Лукойл, бе!" Балъците умират вече!!!

19.08 2015 в 00:55

Хе хе .... Борисов пак е изгубил от Вальо Златев на карти ... или пък май е обратното