Широко затворени очи: Защо БДЖ не видя куп нарушения на частна фирма

Последна промяна на 21 юни 2018 в 12:03 10076 1

БДЖ системно си е затваряла очите за нарушен договор от страна на частната компания "ЖП Тракция". Това става ясно от текста на контракта за наем на ремонтната база на ул. "Майчина слава" №2 в столичния квартал "Подуяне", както и от дневника на телефонограмите на депото, с които OFFNews разполага.

За скандалния договор сме ви разказвали многократно, но не го бяхме виждали. Някои от текстовете му обаче се оказаха особено интересни.

Това е същият този имот, който БДЖ отдаде за две години без търг на "ЖП Тракция" на символичната цена от 3293 лева, която отгоре на всичко започна да се плаща 9 месеца след сключването му, а съвсем наскоро при обявена конкурсна процедура се оказа, че има кандидат, готов да плаща 16 пъти повече от досегашния наемател (Б. ред. - за повече подробности по темата прочетете "Как наемът на едно хале на БДЖ скочи от 3293 лева на 53 172 лева").

Въпреки че "ЖП Тракция" е получила една от най-добрите ремонтни бази на БДЖ за смешни пари и въпреки че дълго време изобщо е липсвала оценка на имота - основанието за плащане на наем, частната компания е нарушила условията на шампионския си контракт.

В договора за наем, който е с № 112 от 26 май 2016 г. между "БДЖ-Пътнически превози" ЕООД и "ЖП Тракция" ЕООД, изрично е записано, че в ремонтната база трябва да се ползва само за изпълнението на договор "Извършване на абонаментна планова техническа поддръжка, експлоатационни прегледи и извънпланова техническа поддръжка на модернизираните електрически локомотиви серия 46-200 и на модернизираните електрически локомотиви серия 44 в експлоатация за "БДЖ-Пътнически превози" за двегодишен период".

Конкретният запис е в чл. 5, ал. 2 на контракта. Ето какво пише в него:

Освен това в договора има и конкретен запис, който регламентира и какво се случва в случай че "ЖП Тракция" реши да използва базата и за ремонт на превозни средства, които не включени в двугодишната ремонтна програма, по която частната компания е изпълнител. В чл. 7 ал. 3 на контракта за наем на ремонтната база пише, че за такова нарушение "БДЖ-Пътнически превози" има право да прекрати едностранно договора с Тракцията без предизвестие.

А че разпоредбата на контракта не се спазва е ясно отдавна.

Още на 26 януари т. г. публикувахме статията "Въпрос с повишена трудност: Какво прави частният локомотив 55-016 в държавното депо?". Питането ни тогава остана без отговор, а и нямахме текста на договора за наем с "ЖП Тракция" и не бяхме сигурни дали става дума за нарушение или не. Сега вече знаем, че в случая се касае за явно неспазване на договореностите.

То обаче изобщо не е единичен, инцидентен случай.

На следващите две снимки се виждат локомотиви на частните компании "СКМ Интернешънъл" и "Порт Рейл", които са минали на ремонт в наетото от "ЖП Тракция" хале.

Разбира се няма как нелегално частни локомотиви да влизат за ремонт в държавно депо, което би трябвало да обслужва само и единствено точно определени машини на "БДЖ-Пътнически превози". 

„Дневникът за телефонограмите“ на депото е книгата, в която се описват всички приходящи и изходящи локомотиви. Четивото не е особено интересно и не сме го проследили от край до край, но и няколко страници са достатъчни. В него се пази информация за влизането и излизането на локомотив 55-271 – собственост на "Порт Рейл", 55-237 – отново на "Порт Рейл" и 55-254 – на ТСВ Варна, както и доста локомотиви на "БДЖ - Товарни превози" ЕООД. 

В случая любопитното е, че "ЖП Тракция" в случая с приемането на локомотивите на "БДЖ-Товарни превози" за ремонт в Подуяне е нарушила не един, а два договора. Компанията имаше контракт да ремонтира такива машини, но по договор цялата работа по тях трябваше да се извършва в база на частното предприятие в столичния квартал Кремиковци, а не в държавно депо.

Още по-любопитното е, че "ЖП Тракция" бе избрана за изпълнител по ремонтни договори за милиони левове на БДЖ именно на основание, че разполага със собствена база на територията на София, изискване довело до липсата на други кандидати за обществената поръчка.

Остава само да гадаем защо БДЖ си е затваряло очите - дали в случая става дума за предварително съгласуван сценарий за облагодетелстване или за безстопанственост от страна на ръководството на БДЖ към имуществото на фирмата.

OFFNews вече ви разказа за впечатляващата история на успеха на "ЖП Тракция". Частната компания получи лиценз от шефа на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" Веселин Василев през 2015 г., който е бивш колега на собственика на новото дружество. Двамата са били заедно в управлението на жп компания на известния бизнесмен Васил Божков. Лицензът бе скоростно даден, след като "ЖП Тракция" нае едно празно хале, в което заяви, че ще прави ремонти, а още на следващата година "БДЖ-Пътнически превози" и "БДЖ-Товарни превози" сключиха договори за милиони с точно тази компания.  

banner 545x
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

15126

1

Стефан

21.06 2018 в 18:51

Работата започва да прилича на същата схема, като държавните и общинските болници.
Казвам го, само защото имам някакви наблюдения именно в болниците. И нещо подобно, тръгва с пенсиониращите се директори, и по-дребни началници, в БАН.
Съществено предполагам обаче, че тая схема е масова във всичко държавно.
Което вече, на след "45 години стигат", вече и на "30 години стигат", прилича единствено на "10 години стигат".
Мда. Ситият не вярва на гладният. И понеже ситият е по-глупав от гладния, а преситеният изпада в състоянието на вестибюлен фикус, тия хора май верно прозяпаха момента. Най-простият пример - осополивената зам-министърка, която НАИСТИНА НЕ РАЗБРА, че е тъпо да правиш пир по време на чума.