Кога имаме право на обезщетение при закъснял или отменен полет?

Последна промяна на 18 ноември 2019 в 16:12 1225 0

Предстои ни пътуване със самолет извън България. Без значение дали целта му е бизнес, семейно пътешествие или визита на приятел, обстоятелството, което истински може да помрачи вълнението ни, е електронното табло на летището, съобщаващо, че полетът ни има закъснение или дори по-лошо – отменен е.

Специалистите от AvioClaim споделиха, че, за щастие, има няколко действия, в това число и подаване на иск за обезщетение при отменен или закъснял полет, които може да предприемем, за да сме сигурни, че непредвидените обстоятелства няма да провалят цялостните ни планове за пътуването.

Както вече загатнахме, първото и най-важно нещо, на което пътниците имат право е обезщетение до 600 ЕВРО в случаите, когато анулирането или закъснението на полета е по вина на авиокомпанията (най-често технически проблем или недостиг на персонал). Когато става въпрос за отменен полет, определящият фактор за размера на обезщетението се явява разстоянието от летището на излитане до летището на кацане:

Дестинация Компенсация
Под 1500 км.  250 ЕВРО
Между 1500 км. и 3500 км.  400 ЕВРО
Над 1500 км. за полети на територията на ЕС 400 ЕВРО
Над 3500 км. за всички останали полети 600 ЕВРО

Въпреки това в някои случаи на отменен полет, авиокомпанията може да се освободи от отговорност да заплати обезщетение. Това зависи от 2 неща:

• кога Ви е уведомила за отмяната; и
• какъв заместващ полет Ви е предложила.

Ако Ви уведомят (най-често по имейл) в рамките на седмица (7 дни) преди датата на излитане, че полетът Ви няма да се състои, авиокомпанията трябва да Ви осигури заместващ полет, който:

• отпътува не по-късно от 1 час преди първоначално резервирания полет;
• пристига до 2 часа по-късно от първоначално резервирания полет.

В случай че авиокомпанията, с която ще летите, Ви изпрати имейл между 7 и 14 дни преди датата на полета, трябва да Ви предложи заместващ полет, който:

• отпътува не по-късно от 2 часа преди първоначално резервирания полет;
• пристига до 4 часа по-късно от първоначално резервирания полет.


Имайте предвид, че авиокомпанията може да Ви предложи много сходен заместващ полет с описаните по-горе, който обаче да не отговаря изцяло на изискванията. В такъв случай имате право и на следното обезщетение:

Дистанция/км

Време на пристигане на заместващия

полет в крайната дестинация

Компенсация
Под 1500 км.

Пристигане - до 2 часа по-късно от първоначално резервирания полет

125 ЕВРО
1500 км. – 3500 км.

Пристигане - до 3 часа по-късно от първоначално резервирания полет

200 ЕВРО

Над 1500 км. за всички полети на територията на ЕС

Пристигане - до 3 часа по-късно от първоначално резервирания полет

200 ЕВРО
Над 3500 км. за всички други полети

Пристигане - до 4 часа по-късно от първоначално резервирания полет

300 ЕВРО

Що се отнася до правото на обезщетение при закъснял полет, неговият размер зависи от две неща – дистанцията от точката на излитане до точката на кацане, както и с какво закъснение е пристигнал самолетът в крайната дестинация:

Закъснение на полета Дистанция Компенсация
3 часа или повече


Под 1500 км. 250 ЕВРО
Между 1500 км. и 3500 км. 400 ЕВРО
Над 1500 км. за полети на територията на ЕС 400 ЕВРО
Над 3500 км. за всички останали полети 600 ЕВРО


За да бъдем максимално полезни, в следващите редове сме поместили още няколко допълнителни съвета, които е добре да вземете под внимание.

Бъдете наясно, че ако вашият полет е анулиран или се очаква да излети със закъснение от поне 2 часа (в зависимост от разстоянието), имате право на ваучер за храна/напитки и/или настаняване. Покритата от авиокомпанията нощувка в хотел обикновено важи в случаите, когато отмяната на полета налага среднощен престой на летището.

Обърнете внимание, че авиокомпанията не е задължена да Ви изплати обезщетение, когато причините за отмяната или закъснението представляват извънредни обстоятелства, които не могат да бъдат избегнати дори при вземане на всички необходими мерки, съгласно Регламент 261/2004 ЕО, а именно:

• Лошо време (гръмотевични бури, силен дъжд, мъгла, интензивен снеговалеж и ураганни ветрове);
• Политическата обстановка (повишен риск от терористични атаки, политически вълнения или рискове за сигурността);
• Сблъсък между самолета и птица;
• Безредици вследствие на стачка на персонала на авиокомпанията или летището, от което летите;
• Природни бедствия (вулкан, земетресения);

В случай че допълнителният багаж, за който сте доплатили, пристигне в желаната дестинация с един ден закъснение след вас, авиокомпанията, с която летите е задължена да ви предостави комплект от първа необходимост. В него обикновено влизат хавлия, четка за зъби, паста за зъби, маска за сън, балсам за устни, тапи за уши, лосион и други.

Надяваме се, че сме били максимално полезни!

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !