Ограничаването на калориите пази здраво сърцето дори на хората с нормално тегло

Последна промяна на 15 юли 2019 в 15:13 2131 0

Снимка Pixabay

Намаляването на ежедневната консумация с 300 калории снижава риска от възникване на диабет и сърдечно-съдови заболявания. Това показват резултатите от двегодишно проучване, публикувано в The Lancet Diabetes & Endocrinology.

Специалистите са наблюдавали 218 души на възраст от 21 до 50 години с нормално тегло. Експериментът е част от продължаващия съвместен проект на Университета Дюк и Националния институт по здравеопазване на САЩ. Според учените намаляването на теглото води не само до общо подобряване на здравословното състояние, но благодарение на загубата на калории в организма протичат по-сложни метаболитни изменения.

През първия месец участниците в експеримента преминали от 4 на 3-разово хранене, съкращавайки с 25% ежедневната калоричност на менюто си. Те избирали сред шест различни схеми на хранене според предпочитанията си. Впоследствие това 25-процентно снижаване на калоричността на обичайното меню било запазено за период от две години.

Макар по-голямата част да не успели да се придържат строго към условията, успели да намалят калориите с около 12%. Това им помогнало да свалят 10% от теглото си (71% от което били чисти мазнини).

Една от стратегиите за решаване на проблема със склонността към напълняване е диетата с ограничаване на калориите, която включва същите хранителни вещества, които се приемат и при обичайното хранене.

Нейните преимущества са очевидни за хората склонни към преяждане или с индекс на телесната маса над 25. Според новото изследване снижаването на калоричността е полезно дори за хората със здравословно тегло.

В хода на експеримента доброволците били системно изследвани, наблюдавани били биомаркерите на метаболитния синдром – резистентност към инсулина, толерантност към глюкозата, високо кръвно налягане, високи нива на триглицеридите и холестерола.

Установено било, че след двегодишни ограничения на калоричността на храната биомаркерите показват намаляване на възпалителните процеси, респективно на риска от сърдечно-съдови болести, рак и снижаване на когнитивните способности.

Според учените това доказва, че дори малка промяна в начина хранене може да намали риска от цитираните общественозначими заболявания.

„Хората лесно могат да постигнат това, като контролират малките си кулинарни слабости, намалявайки количествата, и се въздържат от хапване след обяда“ – коментира проф. Уилям Краус, водещ учен на изследването.