Асоциация се обяви срещу новия законопроект за спиране на паралелния износ на лекарства

Последна промяна на 14 септември 2017 в 19:18 1633 0

Асоциацията за развитие на паралелната търговия изпрати становище относно предложените промени в Закона за лекарствата, свързани с опита за спиране на паралелния износ на лекарства. 

В законопроекта здравното министерство предлага създаване на ограничителен списък с лекарства, които няма да могат да бъдат изнасяни в други европейски страни, където се продават по-скъпо, ако има недостиг на нашия пазар.

Зам.-министърът на здравеопазването с ресор "Лекарствена политика" Лидия Нейчева обяви, че в този си вид текстовете вече се нотифицирани от ЕК, като те са съобразени и с решението на Конституционния съд, с което съдт спря опита за ограничаване на паралелния износ през 2015 г.

Публикуваните сега текстове не са идентични с нотифицираните през 2016 г. от екипа на Д-р Петър Москов. В този смисъл, сегашният законопроект не може да се приема като нотифициран към Европейската комисия и неспазването на нотификационната процедура може да доведе до съответните последствия за страната ни, посочват от Асоциацията. 

Освен това според тях новите текстове по същество са същите като тези, срещу които има решение на Конституционния съд.

"Паралелната търговия е напълно легитимна дейност, носеща редица ползи на национално и общоевропейско ниво като: уеднаквяване на цените, достъп до иновативна терапия, набавяне на лекарства липсващи на националния пазар и други, от които следва да се възползва и нашата страна", допълват от Асоциацията.

Ето и цялото отворено писмо:

ОТВОРЕНО ПИСМО НА БЪЛГАРСКАТА АСОЦИАЦИЯ ЗА РАЗВИТИЕ НА ПАРАЛЕЛНАТА ТЪРГОВИЯ В БЪЛГАРИЯ

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА,

По повод появилата се информация в общественото пространство относно предстоящите промени в Закона за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина (ЗИД на ЗЛПХМ) в частта - износ на лекарствени продукти, че промените са одобрени от Европейската Комисия и съобразени с Конституционния съд, Българската асоциация за развитие на паралелната търговия с лекарства (БАРПТЛ) от името на своите членове би искала да изкаже своите обективни притеснения.

На първо място, текстовете на публикуваните за обществено обсъждане на 10 август 2017 г. промени в ЗЛПХМ, предлаган от настоящите експерти в Министерството на здравеопазването, не са идентични с нотифицираните през 2016 г. от екипа на Д-р Петър Москов. В този смисъл, сегашният законопроект не може да се приема като нотифициран към Европейската комисия и неспазването на нотификационната процедура може да доведе до съответните последствия за страната ни. При всички случаи, дори и преминал нотификационната процедура законов акт може да бъде обжалван и отхвърлен от Европейската комисия. Това се основава на фактът, че по нотификационна процедура се искат коментари от страни-членки, а след влизане в сила законовият акт е обект на обичайната процедура за оспорване на национално законодателство в Съюза.

Относно твърдението, че не се очаква новите текстове да бъдат спрени от Конституционния съд, оценката на правни експерти е, че по същество новите текстове не са принципно различни от тези, срещу които през 2015 г. Конституционният съд обяви за несъответстващи на основния закон и правото на свободна инициатива. С решение №1 от 29.01.2015г., Конституционният съд обяви за противоконституционно изменението на чл. 217в ЗЛПХМ с мотивите че разпоредбата е едностранчива, а заложените в нея критерии не са конкретни и се ограничава непропорционално свободната стопанска инициатива гарантирана от чл.19 от Конституцията.

БАРПТЛ припомня становището на своите членове, че законопроектът не защитава обществения интерес от евентуален недостиг на лекарства и противоречи на българското и европейско право, нарушавайки принципите на чл. 19, ал. 2 от Конституцията поради няколко основни причини:

• Предложеният механизъм за ограничаване на свободното движение на голям брой
лекарствени продукти противоречи на практиката на ЕК (това се потвърждава от скорошната й
позиция срещу ограниченията на износа в Словакия и Португалия).

• Създават се „ограничителен списък“ и „списък с наблюдавани лекарствени продукти“,
без определяне на конкретни и измерими критерии за включването на лекарствени продукти в
него, а предложените дефиниции за липса и недостиг са формални и неизмерими.

• Няма точно разписана методология как се действа при липса на лекарствен продукт от
пазара, а фактът, че не са описани критерии как ще се изключват лекарства от списъка, говори
за постоянно действащо ограничение върху свободната търговия и съответно
непропорционалност на въведената регулация.

• Въвежда се индивидуално ограничение за износ, което представлява
непропорционално ограничение на износа, според Европейските разпоредби и практиката на
Европейския съд за тяхното прилагане, както и в аргументите на Конституционният съд от 2015
г.

• Няма механизъм за проверка на обективността на постъпилите сигнали за недостиг.

БАРПТЛ изцяло подкрепя инициативата на българските институции да продължат положителната практика, която беше въведена от началото на годината за съвместни проверки на Изпълнителната агенция по лекарствата, Националната здравноосигурителна каса, Националната агенция по приходите и Агенция „Митници“ за търговията с дефицитни лекарства и срещу нерагламентирания износ.

Както многократно сме призовавали, обективното решение на въпросите с липсата и недостига на лекарства е свързано с изграждането на електронна информационна система, обхващаща всички звена от сложната доставна верига на фармацевтичния пазар, а именно – притежатели на разрешение за употреба, търговци на едро и търговци на дребно. По този начин в центъра на законодателната инициатива се поставя достъпа до лекарствени продукти на пациентите и управлението на техния недостиг, а не паралелният износ сам по себе си.

banner 2 300x250

Отново е добре да напомним, че паралелната търговия е напълно легитимна дейност, носеща редица ползи на национално и общоевропейско ниво като: уеднаквяване на цените, достъп до иновативна терапия, набавяне на лекарства липсващи на националния пазар и други, от които следва да се възползва и нашата страна.

Управителен съвет на БАРПТЛ

banner 545x
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !