Болката – кога да охлаждаме и кога да топлим

Последна промяна на 10 декември 2019 в 15:15 1583 0

Снимка Pixabay

Лед или топъл компрес? Невинаги знаем кое по-добре ще овладее болката. При падане и синини охлаждащ пакет с лед ще отнеме болката. При стомашен дискомфорт, грейката ще помогне. Това е известно почти на всички. Но какво би било ефективно при мускулна или ставна болка? Кога да охлаждаме и кога да затопляме, обясняват експертите на специализираното издание Focus.

При затопляне кръвоносните съдове се разширяват, ускоряват се метаболитните процеси (транспортирането на хранителни вещества), мускулите се отпускат. Студът заставя кръвоносните съдове да се свият, забавя процесите на обмяната.

Кога помага топлото

Благодарение на отпускащия си ефект, топлото помага при болка, която се развива или засилва при напрегнати мускули или спазми, при напрегнат гръб, шия, мускулни болки, крампи, както и при стомашни колики и дискомфорт, по време на менструация.

Важно: трябва да се има предвид, че грейката, компресът или водата във ваната не трябва да бъдат горещи, а приятно топли.

Кога помага студеното

В случай на възпаление увредената тъкан е прекалено кръвоснабдена. Слагането на топъл компрес не се препоръчва, тъй като само ще засили кръвотечението и ще ускори възпалителните процеси.

При охлаждане кръвоснабдяването временно се забавя и възпалението се потиска. В същото време студеното неутрализира болковите рецептори и оказва обезболяващо действие, обясняват медиците.

Охлаждането е най-полезно при остри травми, хирургични рани, натъртване, мускулни травми (напрегнати мускули, разкъсани връзки), възпаление на млечната жлеза (мастит).

Важно: поразеният участък не бива да се охлажда повече от 20 минути, тъй като кръвоснабдяването ще се забави твърде много.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !